Polski rynek handlu elektronicznego na plusie

0
1495
views

Polski rynek handlu elektronicznego jest już wart około pięciu miliardów euro. W dodatku bardzo szybko się rozwija. Pomimo tego i tak stanowi on jedynie 3 – 4 procent całej sprzedaży detalicznej.

 – Polska to duży rynek e-commerce i m-commerce w Europie, tak duży jak Hiszpania. Jego całkowita wartość to ok. 4-5 mld euro. Wciąż obserwujemy na nim znaczący, dwucyfrowy wzrost, czego nie widać na dojrzałych rynkach jak Wielka Brytania czy Niemcy, które są bardzo duże, ale nie rosną już tak szybko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Pomimo sporej wartości rynku, w Polsce handel elektroniczny dotyczy tylko maksymalnie czterech procent całej sprzedaży detalicznej. Z drugiej strony jednak znacząco wzrasta liczba firm, które korzystają z internetowych stron kanałów sprzedaży, jak również rośnie liczba konsumentów, korzystających z m-commerce. Na rozwój handlu elektronicznego ma także wpływ rosnąca liczba użytkowników smartfonów i tabletów. .

W tym roku na całym świecie PayPal planuje przetworzyć płatności mobilne o wartości 20 mld dolarów. Spółka przewiduje, że dynamika wzrostu tego segmentu płatności wyniesie w 2013 r. w Polsce ponad 5 proc. Z kolei w ciągu kolejnych dwóch lat 10 proc. transakcji elektronicznych w naszym kraju będzie wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Rozwój tego segmentu wpłynął na decyzję o udostępnieniu w Polsce aplikacji mobilnej PayPal na systemy operacyjne iOs oraz Android.

 – Można również zauważyć, że telefony komórkowe zdobywają coraz większą część w handlu internetowym. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy w nadchodzących latach – przewiduje Perillat.

Ekspert podkreśla, że handel elektroniczny i mobilny sprawia, że małe firmy mogą łatwiej sprzedawać na zagraniczne rynki.

 – Mamy znakomite przykłady polskich firm, które ruszyły ze sprzedażą online na całym świecie. To pozytywny trend, ponieważ koszty prowadzenia biznesu w internecie są bardzo niskie – podkreśla Perillat.

Według niego, najważniejszym problemem dla dalszego rozwoju handlu elektronicznego i mobilnego pozostaje zaufanie pomiędzy kupującymi a przedsiębiorcami. Z tego powodu niezwykle istotne są dobre przepisy dotyczące ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa transakcji online. Zdaniem Perillata, klienci sklepów kupujący towary przez internet muszą mieć pewność, że zakup jest tak samo bezpieczny, jak w tradycyjnym sklepie.

 

 

ml