– Chcemy, żeby Polska zaczęła się kojarzyć z wysokimi technologiami – mówi wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan. Temu ma służyć partnerstwo w przyszłorocznych targach informatycznych CeBIT 2013 w Hanowerze.
Na mocy parafowanego w piątej porozumienia nasz kraj uzyskał status partnera strategicznego, co upoważnia do udziału we wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z teleinformatyką organizowanych w ciągu roku. W planach jest m.in. przygotowanie na terenie Niemiec ponad 10 seminariów, w których wezmą udział polskie firmy z sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych).
Przyszłoroczne targi informatyczne CeBIT będą dla Polski największą imprezą promocyjną.
– Uważamy, że na tych targach możliwa jest prezentacja polskiego potencjału ICT, który bez wątpienia jest absolutnie wielki – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Bogdan.
Świadczyć o tym mają liczby. Wprawdzie wartość polskiego rynku ICT szacowana jest na 20 mld euro, co przy niemieckiej branży – 150 mld euro – nie jest imponujące. Za to imponująca jest dynamika wzrostu w sektorze. 12 proc. rocznie to najwięcej w całej Unii Europejskiej.
– Chcielibyśmy, aby Polska przestała się kojarzyć tylko i wyłącznie z tanią siłą roboczą bądź też z dobrym położeniem geograficznym – przekonuje Dariusz Bogdan. – Robimy wszystko, żeby zaczęła się kojarzyć z nowymi technologiami.
Jak podkreśla, ogromną szansą jest kapitał ludzki.
– W Polsce każdego roku 40 tysięcy studentów kończy studia na informatyce – zauważa wiceminister gospodarki. – Warto, byśmy zaczęli odcinać od tego kupony.
Szansa prezentacji ich umiejętności nadarzy się już za kilka miesięcy. Partnerstwo w niemieckich targach CeBIT oznacza aktywny udział we wszystkich imprezach, towarzyszących największym i najważniejszym targom informatycznym na świecie.
– Partnerstwo to nie tylko i wyłącznie jedna impreza, a cały rok uczestnictwa w różnego rodzaju imprezach – mówi Dariusz Bogdan. – Planujemy, że w przyszłym roku tylko na terenie Niemiec zorganizujemy co najmniej 10 seminariów w udziałem polskich firm ICT.
Promocja polskich firm za zachodnią granicą ma szczególne znaczenie w kontekście relacji gospodarczych Polski i Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi są największym i najważniejszym partnerem handlowym Polski. Trafia do nich znaczna część naszego eksportu.
– Warto jest, aby Niemcy stali się też największym partnerem Polski w zakresie ICT – podkreśla wiceminister gospodarki. – Nie tylko jeżeli chodzi o tworzenie nowych inwestycji, ale również jeżeli chodzi o eksport naszych produktów.
Produktów, które m.in. będą prezentowane na targach w Hanowerze w pierwszych dniach marca przyszłego roku.
– Mamy bardzo duże nadzieje, że w jeszcze większym stopniu będą potrafiły pokazać się polskie start- upy, polski biznes, jak również cały sektor gier – wyjaśnia Dariusz Bogdan. – Mamy świetne rozwiązanie, jeśli chodzi o różne sprawy softwarowe, biomedycynę i komunikację.
Targi CeBIT odbywają się rok rocznie od 1986 roku w Hanowerze, w Niemczech. W poprzedniej edycji udział wzięło 75 wystawców z Polski. Ministerstwo Gospodarki liczy, że tym razem będzie ich co najmniej dwa razy więcej.
Newseria