Audi RS5 Cabriolet: światowa premiera

0
1455
views

Dynamiczny samochód z otwartą przestrzenią – Audi przedstawia RS 5 Cabriolet. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 331 kW (450 KM) .

Właśnie to sprawia, że to sportowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 s.

Stylistyka zewnętrzna

Dzięki opływowej sylwetce z doskonale dobranymi proporcjami i pełnymi charakteru detalami, typowa dla marki Audi dynamika znajduje w modelu RS 5 Cabriolet wyjątkowo piękną formę. Sześciokątną osłonę chłodnicy Singleframe otacza obramowanie w kolorze matowego aluminium. Kratownica osłony posiada strukturę plastra miodu i lśni antracytem, a zdobi ją emblemat RS 5. Reflektory w kształcie klinów z lekko falującym dolnym brzegiem składają się ze świateł ksenonowych Xenon plus i okalających je pasów diodowych świateł do jazdy dziennej. Wyraziście uformowana dolna część przedniego zderzaka zawiera duże wloty powietrza i przechodzi w krawędź spoilera.

Nakładki na progach i poszerzone wnęki kół dominują w wyglądzie auta z boku. Linia „tornado”, jakby obejmująca Audi RS 5 Cabriolet ramionami, jest zarysowana szczególnie wyraziście. Obudowy bocznych lusterek są w kolorze aluminium. Obramowanie przedniej szyby i ozdobne listwy przy dolnej krawędzi szyb bocznych i krawędzi dachu, a także pokrywę skrzyni składanego dachu wykonano z matowego anodowanego aluminium.

Po rozłożeniu, tkaninowy dach rozpościera się nad przestronnym wnętrzem Audi RS 5 Cabriolet niczym spłaszczona kopuła. Specjalna warstwa piankowa zapewnia wnętrzu wysoki komfort akustyczny. Dach otwiera się i zamyka półautomatycznie, za pomocą przycisku w czasie odpowiednio 15 i 17 sekund, również podczas jazdy, jeśli prędkość nie przekracza 50 km/h.

Po otwarciu, dach prawie w ogóle nie zabiera miejsca w przestronnym bagażniku. Ujmuje jedynie 60 z 380 litrów jego pojemności. Oparcia tylnych siedzeń są podzielone i można je złożyć. Tunel w tylnym siedzeniu, otwierający się w stronę bagażnika, to kolejne bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Wzmocnienia w wybranych miejscach nadają otwartemu nadwoziu dużej sztywności. Wykonane z aluminium przednie błotniki kompensują po części dodatkowe kilogramy ciężaru samochodu, będące efektem zastosowania wzmocnień.

W światłach tylnych, całkowicie zrezygnowano z tradycyjnych żarówek. Ich elementy świetlne tworzą pasma diod. Nową formę mają nie tylko światła tylne, ale też tylny zderzak. Dyfuzor znacznie „wyciągnięto” w górę. Ujścia obu dużych, eliptycznych rur wydechowych okala kratownica o strukturze plastra miodu. Znajdujący się na pokrywie bagażnika delikatny spojler, wykonany z matowego włókna węglowego, zwiększa docisk aerodynamiczny. Na życzenie, spojler lakierowany jest w kolorze samochodu.

Audi RS 5 Cabriolet ma 4649 mm długości, 1860 mm szerokości i 1380 mm wysokości, a rozstaw jego osi to 2751 mm. Do wyboru mamy osiem kolorów – jeden kolor uniwersalny, cztery kolory metaliczne lub z efektem perłowym oraz trzy lakiery z efektem kryształowym. Dach dostępny jest w kolorze czarnym, szarym, czerwonym lub brązowym. Na życzenie, Audi dostarcza pakiet z ozdobnymi detalami w kolorze matowego aluminium oraz pakiet stylistyczny z elementami wykończenia komory silnika wykonanymi z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Współczynnik oporu aerodynamicznego nowego Audi RS 5 Cabriolet wynosi 0,34, a właściwości aerodynamiczne samochodu zwiększa w dużym stopniu zabudowane podwozie.

Wnętrze

Element charakterystyczny modelu RS 5 – trójramienna kierownica o spłaszczonym u dołu wieńcu – pokryto perforowaną skórą. Obsługa wielofunkcyjnych przycisków i innych elementów sterujących w Audi RS 5 Cabriolet jest intuicyjna. Do obsługi terminalu oferowanego opcjonalnie systemu nawigacji MMI Navigation plus, służy zaledwie sześć przycisków, a sterowanie systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select odbywa się za pomocą tylko jednego przycisku. Białe cyfry i napisy na czarnych tarczach instrumentów są bardzo kontrastowe i można je z łatwością odczytać. Kierowcy ze sportowym zacięciem, w systemie informacji kierowcy znajdą laptimer do pomiaru średniej prędkości przejazdu oraz wskaźnik temperatury oleju.

Sportowe siedzenia są regulowane elektrycznie. Ich profile boczne podniesiono, dzięki czemu gwarantują pasażerom stabilną pozycję. Ponadto siedzenia mają zintegrowane zagłówki, podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wysuwane podparcie ud. Tapicerkę stanowi kombinacja naturalnej skóry i Alcantary. Opcjonalnie dostępne są też obicia ze skóry Feinnappa w kolorach czarnym lub srebrnym. Wszystkie rodzaje skóry posiadają specjalny pigment, redukujący nagrzewanie się obić w wyniku działania promieni słonecznych. Alternatywą dla foteli sportowych, są ręcznie regulowane siedzenia kubełkowe oraz komfortowe, klimatyzowane siedzenia z funkcją przewietrzania.

Wnętrze Audi RS 5 Cabriolet utrzymano w czerni. Wewnętrzne podbicie dachu jest dostępne na życzenie w kolorze srebrnym. Wyrafinowane chromowe klamry, delikatne czarne osłony o wysokim połysku i dekoracyjne aplikacje z włókna węglowego podkreślają dynamiczny charakter pojazdu. Na życzenie, Audi bez dodatkowej opłaty wykonuje aplikacje w kolorze aluminium Race, z czarnego lakieru fortepianowego, ze szczotkowanego matowego aluminium oraz siatki ze stali szlachetnej.

Na oparciach siedzeń, na aluminiowych aplikacjach listew progowych, na kierownicy, na obrotomierzu i na gałce dźwigni biegów siedmiostopniowej przekładni S tronic, widnieje emblemat serii – litery RS. Klamki drzwi zbudowane są z dwóch wąskich elementów. Pedały i wiele innych detali wykonano w kolorze błyszczącego aluminium. Program Audi exclusive oferuje wiele różnorodnych możliwości indywidualizacji wnętrza Audi RS 5 Cabriolet.

Silnik

Jednostką napędową modelu RS 5 Cabriolet jest ośmiocylindrowy wysokoobrotowy silnik V8 o zapłonie iskrowym z wtryskiem bezpośrednim FSI. Ma on pojemność 4163 cm3 i przy obrotach 8250 1/min, generuje moc 331 kW (450 KM). Jego maksymalny moment obrotowy 430 Nm dostępny jest w zakresie od czterech do sześciu tysięcy obrotów. Silnik 4.2 FSI z lakierowaną na czerwono pokrywą głowicy silnika, składany jest ręcznie w zakładach w Győr na Węgrzech. Jednostka osiąga moc 79,5 kW (108,1 KM) na jeden decymetr sześcienny pojemności skokowej. Każdy koń mechaniczny musi wprawić w ruch tylko 4,267 kg ciężaru pojazdu. Silnik o długim skoku tłoka i aluminiowej skrzyni korbowej pracuje bardzo swobodnie. Klapy przy końcach rur wydechowych sprawiają, że dźwięki wydawane przez auto są jeszcze pełniejsze. Opcjonalnie, Audi montuje sportowy układ wydechowy z czarnymi osłonami końcówek rur wydechowych.

Audi RS 5 Cabriolet przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 s. Jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Na życzenie klienta można ją podwyższyć do 280 km/h. Samochód wyposażony w mocny silnik V8 zużywa 10,9 l paliwa na 100 km. Wnętrza cylindrów i przekładnię łańcuchową zoptymalizowano w ten sposób, by tarcie było jak najmniejsze, a pompa olejowa pracowała zależnie od potrzeb.

Układ przeniesienia napędu

Dwusprzęgłowe przekładnie, takie jaką w przypadku Audi RS 5 Cabriolet jest siedmiostopniowa przekładnia S tronic, cechują się dużą wydajnością. Sprawność zastosowanej tutaj przekładni dodatkowo zwiększono dzięki ostatniemu biegowi o długim zakresie. Przełączanie biegów następuje za pomocą sprzęgieł tak szybko i płynnie, że jest prawie nieodczuwalne. Kierowca może wybrać
między dwoma trybami działania przekładni S tronic: trybem D i trybem S – automatycznie, za pomocą dźwigni zmiany biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy. Przydatnym systemem wsparcia kierowcy jest funkcja Launch control. Dzięki włączaniu biegów przy zoptymalizowanej liczbie obrotów, zapewnia ona perfekcyjne przyspieszenie przy ruszaniu – z pełną siłą i minimalnym poślizgiem opon.

Stały napęd na cztery koła quattro sprawia, że model Audi RS 5 Cabriolet charakteryzuje się wyjątkową trakcją i stabilnością. Sercem układ przeniesienia napędu jest lekki i zwarty mechanizm różnicowy z koronowym kołem zębatym. Podczas normalnego trybu jazdy, mechanizm rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 40:60. W razie potrzeby, może skierować do 70 procent na przednią oś i maksymalnie 85 procent na oś tylną. Selektywne sterowanie rozkładem momentu Torque vectoring i inteligentne oprogramowanie zawiadujące mechanizmem różnicowym optymalizuje jego działanie.

Jeśli podczas szybkiego pokonywania zakrętu, napędzane koło znajdujące się przy łuku wewnętrznym zakrętu jest niedociążone, to ingerencja programu sprawi, że koło lekko przyhamuje jeszcze zanim wpadnie w poślizg. Dzięki temu, Audi RS 5 Cabriolet zachowuje się bardzo stabilnie w granicznych zakresach.

Na życzenie, Audi montuje sportowy mechanizm różnicowy, który przy pomocy dwóch stopni przeniesienia, aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami osi tylnej. Stanowiąc doskonałe uzupełnienie napędu na cztery koła quattro, dosłownie wciska on RS 5 Cabriolet w zakręt i zapobiega jakiejkolwiek tendencji do nadsterowności czy podsterowności.

Podwozie

Podwozie Audi RS 5 Cabriolet jest złożone technicznie. Zarówno pięciowahaczowa oś przednia, jak i samonośna oś tylna z wahaczami trapezowymi, wykonane są z aluminium. Uzależnione od prędkości, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy pracuje bezpośrednio, delikatnie i bardzo efektywnie. Karoseria zawieszona jest o 20 mm niżej niż w modelu Audi A5 Cabriolet. Łożyska są sztywniejsze, a stabilizatory większe. Dziesięcioramienne, wykute z aluminium koła wielkości 9 x 19 cali z oponami w rozmiarze 265/35 montuje się seryjnie. Na życzenie dostępne są koła 20 calowe, do wyboru w jednej z trzech atrakcyjnych form i z oponami w rozmiarze 275/30.

Układ hamulcowy składa się z wentylowanych od wewnątrz, perforowanych tarczy o falistym kształcie, który przyczynia się do redukcji ciężaru samochodu. Przednie tarcze mają średnicę 365 mm. Falisty kontur zewnętrzny tarczy o niskim współczynniku tarcia zmniejsza masę nieresorowaną o ok. trzy kilogramy. Tarcze połączone są przy pomocy trzpienia z aluminiowymi bębnami nośnymi – jest to koncepcja zapożyczona ze sportów motorowych. Zaciski są polakierowane na czarno, przednie mają po osiem tłoków. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada tryb sportowy. Można go też całkowicie wyłączyć. Na życzenie, Audi montuje na przedniej osi wzmacniane włóknem węglowym tarcze ceramiczne z sześciotłokowymi zaciskami.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego modelu RS 5 Cabriolet. Dzięki niemu, kierowca może samodzielnie, wybierając między trybami comfort, auto i dynamic, ustawić sposób funkcjonowania wspomagania układu kierowniczego, siedmiostopniowej przekładni S tronic, przepustnic i klap różnicujących dźwięki wydawane przez układ wydechowy. Jeśli na pokładzie pojazdu znajduje się system nawigacji MMI, to system posiada dodatkowo jeszcze tryb individual.

Sterowanie sportowym mechanizmem różnicowym, tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control oraz dynamicznym układem kierowniczym, którego funkcjonowanie jest powiązane z prędkością jazdy, może również odbywać się z wykorzystaniem systemu MMI.

Kolejnym elementem opcjonalnym, sterowanym za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest sportowe podwozie plus z układem Dynamic Ride Control (DRC). Jest to czysto mechaniczny system, pozbawiony jakichkolwiek opóźnień w działaniu. Po dwa amortyzatory, ułożone po przekątnej, są połączone ze sobą za pomocą przewodów olejowych i zaworu olejowego. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, system wspomaga amortyzowane koło przednie, znajdujące się po zewnętrznym łuku zakrętu. Amortyzatory mogą funkcjonować w jednym z dwóch trybów.

Wyposażenie

Audi RS 5 Cabriolet posiada bogate wyposażenie seryjne. Obejmuje ono m. in. wspomaganie parkowania plus, podgrzewane siedzenia przednie, automatycznie zapinane pasy bezpieczeństwa, osłonę przed wiatrem, pakiet „Oświetlenie wnętrza”, system informacji kierowcy z rekomendacją przerw podczas jazdy i bogaty pakiet ochrony bezpieczeństwa pasażerów. W razie niebezpieczeństwa koziołkowania auta, w górę wyskakują dwie aluminiowe płyty, umieszczone za tylnymi siedzeniami. Do elementów sportowych i luksusowych dostępnych opcjonalnie, należą trójstopniowe ogrzewanie strefy głowy, komfortowy kluczyk, asystent świateł drogowych, funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i trójstrefowa komfortowa klimatyzacja automatyczna.

W Audi RS 5 Cabriolet możemy wybierać spośród wielu systemów wsparcia kierowcy oferowanych w całej linii A5. Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu adaptive cruise control sprawia, że kabriolet utrzymuje pożądany odstęp od jadącego przed nim pojazdu i wspiera kierowcę podczas hamowania. Poniżej prędkości 30 km/h inicjuje w razie potrzeby pełne hamowanie. Asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, monitoruje obszar za samochodem i pomaga w ten sposób bezpiecznie zmienić pas ruchu. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy. Wsparcie parkowania plus można uzupełnić o kamerę kontrolującą jazdę do tyłu.

W obszarze multimediów, Audi oferuje cały system elementów, na czele z systemem nawigacji MMI Navigation plus z twardym dyskiem, z napędem DVD i siedmiocalowym, kolorowym monitorem. Ich doskonałym uzupełnieniem jest system łączności z otoczeniem Audi connect z telefonem pokładowym, dający Audi RS 5 Cabriolet dostęp do Internetu. Pasażerowie podróżujący tym wyjątkowym kabrioletem mogą podłączyć przenośne urządzenia do Internetu dzięki punktowi dostępu hotspot (WLAN), będącemu integralną częścią systemu. Kierowca ma do dyspozycji zindywidualizowane usługi online, oferowane przez Audi connect – począwszy od informacji o ruchu drogowym, przekazywanych przez Audi online aż po nawigację przy pomocy map Google Earth i Street View.