W obecnych czasach umiejętność pracowników porozumiewania się w językach obcych daje firmom możliwość bezpośredniego nawiązywania współpracy z zagranicznymi partnerami i klientami, podnoszenia jakości komunikacji oraz często znaczącego zwiększania efektywności działań biznesowych.
Pracownicy władający językami obcymi są mocnym argumentem, jeśli firma poważnie myśli o rozwoju dotychczasowej działalności w kraju lub zagranicą. W zależności od branży, lokalizacji, stanu wiedzy pracowników oraz celów firmy rynek oferuje wiele możliwości pozyskiwania wiedzy z zakresu języków obcych.
Nauka języków obcych dla pracowników poszczególnych komórek organizacji prowadzona jest najczęściej w formie zajęć grupowych. Kadra menedżerska woli szkolić się indywidualnie. Zajęcia dopasowywane są wtedy w taki sposób, aby nie kolidowały z obowiązkami zawodowymi przedstawicieli zarządu oraz kadry dyrektorskiej. Sama tematyka zajęć uzależniona jest wtedy od indywidualnych preferencji. Słownictwo, które zdobywa wyszkolona kadra menedżerska pozwala na zdecydowanie szybsze zdobywanie nowych rynków i zwielokrotnienie zysków. Jednocześnie firma, która inwestuje w wiedzę i naukę języka, staje się atrakcyjnym miejscem pracy dla najlepszych w branży.
Kurs języka obcego może służyć podtrzymaniu, podwyższeniu umiejętności językowych lub przygotowaniu pracowników do egzaminu. Dobrze przygotowane szkolenie charakteryzuje się kreatywną i elastyczną postawą trenera: rozległą, interdyscyplinarną wiedzą i profesjonalizmem w jej przekazywaniu, a także otwartością na potrzeby uczących się i dostosowaniu metod oraz technik nauczania do specyficznej grupy odbiorców.
Ze szkoleń językowych korzystają zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa. Ich dylemat polega na tym, że nie wiedzą, którą firmę szkoleniową powinni wybrać do współpracy. Według badań Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, w Polsce istnieje około 2,5 tys. firm szkoleniowych. Wybór partnera do współpracy nie jest zatem łatwy, jednak jest kilka czynników, które mogą ułatwić przedsiębiorcom wybór odpowiedniego Partnera. Rzetelna firma szkoleniowa powinna min.:
1.zidentyfikować zaawansowanie językowe pracowników danej firmy;
2.zaoferować narzędzia, które skutecznie wspomagają naukę w tym: audyty językowe, testy kompetencji;
3.określić czas potrzebny na przeszkolenie pracowników z danego poziomu zaawansowania;
4.określić w jaki sposób można zminimalizować koszty szkoleń dla pracowników danej firmy;
5.zaoferować możliwość realizowania szkoleń językowych w różnych formach w tym: szkolenia on-line, w siedzibie firmy lub partnera językowego, szkolenia wyjazdowe połączone z nauką w plenerze;
Przy wyborze firmy szkoleniowej do współpracy warto wesprzeć się wiedzą biznesową w danym temacie. Dzięki niej firma nie da się „naciągnąć” i będzie w stanie wynegocjować lepsze warunki współpracy. Rzetelne analizy biznesowe przygotowują np. eksperci z www.boomway.pl, praktycy gospodarczy i znawcy rynku, którzy w 5 dni potrafią przedstawić firmie indywidualnie przygotowaną informację, która pomaga firmom w realizacji przedsięwzięcia szkoleniowego. Wyjątkową wartością takiej analizy jest np. informacja o zastosowaniu języka w zależności od branży biznesowej, przedział kosztów na rynku za kursy i szkolenia czy też informacja na co trzeba uważać podpisując umowę na realizację tego typu szkoleń.
www.ZielonyDziennik.pl, Agnieszka Gugała