Opony diagonalne we współczesnej motoryzacji są o wiele rzadziej wykorzystywane, głównie przez wzrost znaczenia opon radialnych. Te drugie znacznie lepiej nadają się do jakichkolwiek samochodów poruszających się po drogach, gdzie opony diagonalne nie radzą sobie najlepiej. Nie oznacza to jednak, że ogumienie typu diagonalnego nadaje się jedynie na śmietnik historii. Nadal bowiem jest ono szeroko wykorzystywane w konkretnych branżach i maszynach. W jakich dokładnie?
Opony diagonalne – charakterystyka
Opony diagonalne w pierwszych dekadach rozpowszechniania się motoryzacji były niezwykle popularne. Prosta konstrukcja, dobra wytrzymałość oraz łatwa eksploatacja – to są zalety, o których zdecydowanie nie wolno zapominać. Gdy jednak na przełomie lat 40. i 50. XX wieku do gry weszły opony radialne, bardzo szybko wygryzły one starszą generację. Ogumienie typu radialnego okazało się o wiele lepszym wyborem do samochodów osobowych oraz dostawczych. Co jednak odpowiada za taki stan rzeczy?
Żeby się o tym przekonać, musimy najpierw zajrzeć w głąb opony diagonalnej i przeanalizować jej konstrukcję. Przede wszystkim trzonem całej konstrukcji są co najmniej dwie warstwy kordu, które są względem siebie poprzeplatane pod kątem ostrym, najczęściej wynoszącym od 20 do 40 stopni. Materiał, z których kordy są wykorzystywane, to najczęściej stal, lecz można również znaleźć egzemplarze wykorzystujące nylon czy nawet jedwab.
Taka a nie inna charakterystyka pozwala oponie diagonalnej na uzyskanie naprawdę imponującej sztywności na całej powierzchni opony. Ma to swoje niepomijalne zalety, jak większa wytrzymałość na uszkodzenia czy naprawdę świetne tłumienie drgań. Nie potrzeba dobrego zawieszenia, by zwiększyć komfort jazdy – opona zrobi to sama. Nie można jednak nie wspomnieć o owiele słabszych właściwościach jezdnych oraz wytrzymałości przy wysokich prędkościach. Jazda z prędkością powyżej 100 km/h z oponami diagonalnymi to, mówiąc kolokwialnie, proszenie się o guza.
Opony diagonalne – w jakich maszynach się odnajdują?
Przez swoje poważne wady, opony diagonalne absolutnie nie nadają się do użytkowania w samochodach osobowych oraz dostawczych, dla których prędkości powyżej 100 km/h nie są wielkim wyczynem. Dodatkowo w tego typu pojazdach potrzeba też dobrych właściwości trakcyjnych, czego ogumienie diagonalne nie jest w stanie zapewnić.
Takie opony sprawdzą się jednak idealnie w maszynach, które potrzebują przede wszystkim wytrzymałości oraz dobrego tłumienia drgań. Dlatego też ogumienie diagonalne nadal jest szeroko stosowane w pojazdach rolniczych, budowlanych czy przemysłowych.
Artykuł sponsorowany