Skąd wynikają obowiązki związane z limitowanym czasem pracy kierowców?
Branża transportowa wymaga od kierowcy wielu godzin spędzonych w trasie, w różnych warunkach atmosferycznych i okolicznościach ruchu drogowego. Odpowiedzialność i dodatkowy stres związany z zadaniem dostarczenia rzadkiego lub drogocennego ładunku również należy do czynników utrudniających to zajęcie. Wysiłek psychofizyczny na wysokim poziomie sprawia, iż zmęczeni, niewyspani i niedostatecznie wypoczęci kierowcy pojazdów wielkotonażowych mogą stanowić poważne zagrożenie na drodze.
Aby podnieść jakość ich pracy, a także zapewnić większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, czas pracy kierowców został unormowany przez Parlament Europejski na początku XXI wieku. Warto pamiętać o tym, że przestrzeganie zapisów wyżej wspomnianej regulacji jest obowiązkiem kierowców zawodowych. Jednym z nich jest zastosowanie odpowiednich norm, które w określony sposób limitują czas pracy pracowników firm transportowych.
Ewidencja czasu pracy w transporcie
Czas pracy pracownika firmy transportowej rozliczany jest w systemie dobowym. Niezbędne jest równocześnie udokumentowanie okresów, w których kierowca nie prowadzi pojazdu – np. przerw na posiłek, odpoczynek, tankowanie czy wymianę elementów technicznych pojazdu, takich jak przepalona żarówka albo przebita opona. Ewidencja czasu pracy kierowców jest uciążliwym obowiązkiem i zadaniem, które nie należy do najprostszych – wielu właścicieli firm transportowych niestety popełnia przy niej błędy. Pomyłki, przy okazji kontroli PIP mogą prowadzić do kar i mandatów, te zaś narażają przedsiębiorstwo na straty finansowe. Analiza czasu pracy kierowcy to zadanie, które najlepiej powierzyć zewnętrznej firmie, takiej jak np. Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców.
Tego typu analizy są w stanie poprawić wydajność przedsiębiorstw spedycyjnych – zazwyczaj konfrontacja wyników rejestrów czasu pracy z obowiązkowymi normami pozwala na wykrycie naruszeń popełnionych przez pracowników. Dzięki takim badaniom można wykryć najczęstsze, powtarzające się błędy kierowców danej firmy i wyeliminować je, niwelując tym samym koszty związane z popełnionymi przekroczeniami.
Własna działalność gospodarcza w transporcie
Wielu zawodowych kierowców staje przed dylematem – pracować dla większej firmy, czy postawić na własną działalność gospodarczą? Czy potencjalnie wyższe zarobki i satysfakcja płynąca z posiadania własnej firmy przewyższają pewniejszą przyszłość i brak potrzeby marnowania energii na poszukiwanie kolejnych zleceń?
Główną korzyścią, płynącą z posiadania własnego, małego przedsiębiorstwa jest pełna swoboda działania, a co za tym idzie – szybkość w podejmowaniu trudnych decyzji oraz osobisty wybór zleceń pod względem intratności. Kolejna niewątpliwa zaleta tego stanu rzeczy to brak często irytującej lub konfliktogennej zależności pomiędzy szefem a pracownikiem. Także potencjalne zarobki mogą okazać się atrakcyjniejsze, a to z racji niższych kosztów, które ponosi zleceniobiorca przy okazji pracy na umowę zlecenie. Główną wadą jednoosobowej działalności wydaje się potrzeba dopilnowania wszystkich formalności związanych z prowadzeniem firmy – dokumentacji, niezbędnych zezwoleń, prowadzenia samodzielnie ewidencji czasu podczas trwania zlecenia oraz wymieniona wyżej konieczność dbania o wyszukiwanie zleceń.
Warto uświadomić sobie, z jak wielką odpowiedzialnością i wielością różnorakich zadań wiąże się samozatrudnienie. Co ciekawe, coraz więcej zawodowych kierowców decyduje się na tę właśnie formę pracy.
Ewidencja czasu pracy w transporcie to nie tylko obowiązek każdej firmy spedycyjnej, ale również przydatne narzędzie, dzięki któremu można skutecznie poprawić wydajność pracy kierowców. Więcej przydatnych informacji można uzyskać z lektury publikacji: „Kierowca na własnej działalności gospodarczej – wady i zalety”.