Używana Vectra ostatniej generacji cechuje się przestronną kabiną i eleganckim, lecz stonowanym wyglądem karoserii. Nic dziwnego, że Opel w tym przypadku postawił na klasykę i brak ekstrawagancji, ponieważ model ten miał za zadanie jednocześnie zastąpić starzejącą się Vectrę B oraz Omegę B.
Dziś wiemy, że zarówno sam zabieg stylistyczny, jak i strategia zastąpienia dwóch leciwych modeli jednym, wyszły Oplowi na dobre, a Vectra C stała się jednym z hitów sprzedażowych marki. Jak jednak po latach sprawuje się ten flagowiec?
Vectra C – tak to się zaczęło.
Ostatni model Vectry zadebiutował na rynku w 2002 roku. Zastąpił on starzejące się już modele Vectry i Omegi drugiej generacji oraz wyznaczył nowy trend stylistyczny i konstrukcyjny dla kolejnych modeli Opla. Od samego początku produkcji Vectra C dostępna była w trzech wersjach nadwoziowych: liftback, sedan oraz kombi. Co ciekawe w wersji kombi zastosowano przedłużoną płytę podłogową, co dodatkowo pozwoliło na powiększenie przestrzeni bagażowej tego modelu. Na podstawie tej samej płyty Opel w 2003 roku wyprodukował luksusową wersję Vectry o nazwie Signum. Przód modelu Signum był niemal identyczny jak w standardowej Vectrze C, a wszelkie zmiany widoczne były dopiero z tyłu karoserii, za słupkiem d, oraz we wnętrzu pojazdu. Klasyczny „kombiak” ustąpił tu miejsca nadwoziu typu hatchback, które pomimo „ściętego” tyłu, charakteryzowało się przestronnym wnętrzem.
Ponadto model ten wyróżniał się bogatszym niż w przypadku Vectry wyposażeniem standardowym, a tylną kanapę zastąpiono w nim dwoma osobnymi fotelami z regulacją oparć i siedzisk. W 2005 roku zarówno Vectrę jak i Signum poddano liftingowi. Zmiany dotknęły głównie przodu pojazdu. Zastosowano całkowicie przeprojektowane reflektory, nowy zderzak oraz maskę. Dodatkowo zmodernizowano jednostkę benzynową 1.8 poprzez podniesienie jej mocy ze 122 do 140 KM. Rok 2005 to również czas prezentacji usportowionej wersji Vectry o oznaczeniu OPC, którą wyposażono w 2.4 litrowy silnik o mocy 255 KM, którego moc w późniejszym czasie zwiększono do 280 KM. W 2008 roku zakończono produkcję Vectry na rzecz całkiem nowego modelu – Insignia. Warto wspomnieć, że Vectra oferowana była także na rynku angielskim, jednak nie pod szyldem Opla, a pod marką Vauxhall.
Vectra po liftingu zyskała na wyglądzie – fot. Motochemia.pl
Ważne daty:
- 2002 – Premiera Opla Vectry C (liftback, sedan, kombi)
- 2003 – Premiera Opla Signum (hatchback)
- 2005 – Facelifting, wersja OPC
- 2008 – Zakończenie produkcji Vectry i Signum. Prezentacja następcy: Insignia
Silniki w Vectrze – jaki najlepiej wybrać?
Wybór jednostek napędowych dostępnych w Vectrze C był dość obszerny i obejmował zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne. Pod maską flagowego Opla wyróżnimy zatem silniki:
- Benzynowe:
- 1.6 16V (1598 cm3) 100 KM
- 1.6 16V (1598 cm3) 105 KM
- 1.8 16V (1796 cm3) 122 KM
- 1.8 16V (1796 cm3) 140 KM
- 2.0 Turbo 16V (1998 cm3) 175 KM
- 2.2 16V (2198 cm3) 147 KM
- 2.2 16V (2198 cm3)155 KM Direct
- 2.8 24V (2792 cm3) 230 KM
- 2.8 24V (2792 cm3) 250 KM
- 2.8 OPC 24V (2792 cm3) 255 KM
- 2.8 OPC 24V (2792 cm3) 280 KM
- 3.2 24V (3175 cm3)211 KM
- Diesla
- 1.9 CDTI 8V (1910 cm3) 100 KM
- 1.9 CDTI 8V (1910 cm3) 120 KM
- 1.9 CDTI 16V (1910 cm3) 150 KM
- 2.0 DTI 16V (1998 cm3) 101 KM
- 2.2 DTI 16V (2198 cm3) 125 KM
- 3.0 CDTI 24V (2958 cm3) 177 KM
- 3.0 CDTI 24V (2958 cm3) 184 KM
Do każdego z silników dołączona była 5-6 biegowa skrzynia manualna lub 6 biegowy automat. Zdecydowana większość jednostek napędowych w używanych Vectrach to silniki Diesla. Warte polecenia są wszystkie motory o pojemności 1.9 CDTI niezależnie od ich mocy, ponieważ cechuje je trwałość i bezawaryjność. Także ich spalanie nie powinno nas niemile zaskoczyć. Użytkownicy odradzają natomiast trzy litrowe jednostki wysokoprężne z powodu wady konstrukcyjnej, która w najgorszym wypadku może doprowadzić do zatarcia silnika.
Jeśli chodzi o silniki benzynowe, tutaj najpopularniejsza, a zarazem najbardziej polecana jest jednostka 1.8, która stanowi dobry kompromis pomiędzy osiągami, a niskim spalaniem. Silnik ten dobrze znosi również instalacje LPG. Najsłabszej jednostce 1.6 brakuje trochę mocy, tym bardziej, że była ona oferowana jedynie w nieco cięższej wersji nadwoziowej sedan. Prawdopodobnie z tego powodu zdobyła ona popularności i została wycofana z oferty Opla. Fani szybszej jazdy powinni zadowolić się silnikiem 2.0 z Turbo lub motorem 2.2, natomiast dla koneserów prędkości polecamy jednostki 2.8 w wersji OPC oraz 3 litrową V6-tkę.
Tył Vectry pozostał bez zmian przez cały okres produkcji – fot. Motochemia.pl
Co się psuje w Oplu Vectrze? – Awarie i usterki.
Opel Vectra C nie należy do samochodów awaryjnych. Przemyślana konstrukcja i zastosowane w większości sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne nie sprzyjają pojawianiu się usterek. Niestety nic nie jest wieczne i jak to bywa w przypadku samochodów używanych, z czasem pewne podzespoły nie wytrzymują próby czasu. W pierwszej kolejności uszkodzeniu ulega zawieszenie, zarówno przednie jak i tylne. Problemy dotyczą przede wszystkim:
- Łączników Stabilizatora
- Sworzni i tulei wahaczy
- Łożysk kolumn resorujących osi przedniej
- Wahaczy tylnych
Największe komplikacje tyczą się tylnego zawieszenia, a dokładniej wahaczy. W Vectrze C zastosowano bowiem tzw. zawieszenie wielowahaczowe, które w przypadku uszkodzenia nawet tylko jednego z jego elementów może doprowadzić do rozregulowania geometrii tylnej osi, a w konsekwencji „ściągania” na boki z prawidłowego toru jazdy czy nierównomiernego ścierania się opon. Dość szybko uszkodzeniu ulegają również elementy układu kierowniczego. Psują się:
- Drążki kierownicze
- Przekładnia kierownicza
Awarie tej ostatniej wynikają najczęściej z wycieków oleju przekładniowego, które niezauważone mogą doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia.
Aby uniknąć większych awarii zawieszenia, układu kierowniczego, a nawet napędowego, mechanicy zalecają wymianę gumowych elementów tych podzespołów w chwili pojawienia się pierwszych luzów, czy wycieków. Do elementów tych należą:
- Osłona przegubu napędowego
- Gumy stabilizatora
- Tuleje wahaczy
- Silentbloki
- Poduszki amortyzatora
- Osłony przekładni kierowniczej
Problemy nie ominęły także jednostek napędowych. Silniki benzynowe 1.6 i 1.8 charakteryzuje nietrwały układ rozrządu, dlatego wymianę paska, napinaczy, a najlepiej kompletnego zestawu paska rozrządu zaleca się maksymalnie co 90 tys km. Podobnie sytuacja wygląda z jednostką o pojemności 2.2, napędzaną pozornie trwałym łańcuchem rozrządu. Pozornie ponieważ element ten zużywa się nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, więc warto mieć to na uwadze przy jego ewentualnym zakupie.
Jesteś właścicielem auta sygnowanego symbolem błyskawicy? Sprawdź dostępność części do Opla Vectry C w ofercie motochemia.pl.
Dobry, ale już leciwy
Vectra C jest dobrym samochodem, który stanowi ciekawą propozycję na rynku wtórnym. W stosunkowo przystępnej cenie możemy dostać samochód trwały i niezawodny, który nadal może się podobać. Karoseria nie zestarzała się najgorzej, szczególnie wersja poliftingowa, a wyposażenie każdej Vectry stoi na wysokim poziomie.
Problemy nie ominęły także jednostek napędowych. Silniki benzynowe 1.6 i 1.8 charakteryzuje nietrwały układ rozrządu, dlatego wymianę paska, napinaczy, a najlepiej kompletnego zestawu paska rozrządu zaleca się maksymalnie co 90 tys km. Podobnie sytuacja wygląda z jednostką o pojemności 2.2, napędzaną pozornie trwałym łańcuchem rozrządu. Pozornie ponieważ element ten zużywa się nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, więc warto mieć to na uwadze przy jego ewentualnym zakupie.
Warto pomyśleć o usługach z kategorii auto detailingu – stary lakier może wymagać korekrty lub zabezpieczenia powłoką ochronną, aby uniknąć trudnej do usunięcia rdzy.
Warto rozważyć również zakup bliźniaczego Signum, który oferuje nieco mniej miejsca niż kombi, ale cechuje go ciekawsza stylistyka, a także lepsze wyposażenie i wykończenie. Niestety usterki w obu przypadkach będą się pojawiać, jednak nie będą one aż tak uciążliwe i wynikać będą raczej z wieku pojazdu niż z jego słabej konstrukcji.