Zielony Dziennik

Aż 63% Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy

Ponad 60% Polaków jest nieszczęśliwych w swojej pracy – tak wynika z badania PracujeBoLubie.pl, a także Sedlak&Sedlak. W praktyce oznacza to, że ponad połowa Polaków spędza ⅓ swojego życia na byciu nieszczęśliwymi. W Stanach Zjednoczonych oszacowano koszty związane z brakiem satysfakcji z pracy na ponad 500 mld dolarów rocznie.

Obecnie już ponad 50% polskich pracodawców ma problem ze znalezieniem i dopasowaniem kandydatów (WorkService, 2017). Oznacza to, że pracodawcy muszą się skupić na optymalizacji działań i strategicznym podejściu do zarządzania, szczególnie w aspektach takich jak lepsze dopasowanie kandydatów, wyższa lojalność pracowników i budowanie zaangażowania pracowników. Dlatego Employer Branding Institute powołał do życia inicjatywę społeczną PracujeBoLubie.pl mającą na celu zadbanie o nasze szczęście z pracy – zwrócenie uwagi pracodawców na zagadnienie szczęścia w pracy i zachęcenie pracowników do wyjścia z inicjatywą i aktywnego zabiegania o elementy, które dają spełnienie i satysfakcję.

Instytut wyróżnił także 4 najważniejsze filary, które wpływają na satysfakcję pracowników. Są to zdrowie, atmosfera i emocje, flow w pracy i sens pracy. Poziom szczęścia rośnie wraz z odpowiednim dbaniem o jeden lub więcej filarów. Działania te przekładają się bezpośrednio na zaangażowanie oraz satysfakcję z wykonywanej pracy.

Szlachetne zdrowie

Najlepszy pracodawca to taki, który dba o zdrowie swoich pracowników. Niestety w Polsce ten elitarny klub to tylko 3% pracodawców, podczas gdy średnia światowa wynosi 29%. Teoretycznie do znalezienia się w tej grupie wystarczyć powinny szeroko zakrojone pakiety health & wellness. Zdrowi pracownicy oznaczają nie tylko spore oszczędności, lecz

także korzyści płynące z większego zaangażowania. Mniej zestresowani pracownicy są nawet o 29% bardziej usatysfakcjonowani swoją pracą i czują się nawet o 25% ważniejsi dla swojej organizacji. – Nie wolno nam zapominać, że w dbaniu o pracowników powinno chodzić właśnie o pracowników. Ułatwmy im codzienne funkcjonowanie. Zadbajmy o to, żeby czas, który chcą mieć wolny, faktycznie był wolny – wtedy odwdzięczą się nam większym zaangażowaniem i efektywniejszą pracą. A idealnemu pracodawcy zależy, by Idealni Pracownicy byli szczęśliwi. Pozwólmy też pracownikom współtworzyć programy health & wellness, tak, żeby odpowiadały na ich realne potrzeby – mówi Kinga Makowska, Creative Strategist z wieloletnim doświadczeniem w HR i marketingu konsumenckim.

– Niezastąpionym narzędziem, które pozwoli pracownikom realnie mieć wpływ na to, jaką ofertę świadczeń zapewni firma jest crowdsourcingowa platforma angażowania pracowników. Pozwala ona wypowiedzieć się załodze w tej, ale także w każdej innej ważnej sprawie, a efektywna technologia i metoda angażowania zapewni wysoki odzew. Czasy ankiet pracowniczych, których głównymi wadami jest to, że stawiają konkretne tezy i mało kto ma radość z ich wypełniania, odchodzą do lamusa – dodaje Eliza Skotnicka, Doświadczony Menedżer w Zespole People Advisory Services w EY.

Po pierwsze atmosfera

Według badań Graftona, aż 94% kandydatów wskazuje atmosferę jako najważniejszy czynnik dla swojej aplikacji na ofertę pracy, stawiając ją ponad elastycznymi godzinami pracy i możliwościami rozwoju zawodowego. – To, co nasi pracownicy wskazują, jako najważniejszy czynnik wpływający na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy to środowisko i ludzie, z którymi pracują. Wspólne wartości oraz otwartość na różnorodność, współpraca, cel i poczucie, że projekty, które realizujemy mają realny wpływ na zmiany i sukces u naszych klientów, wzmacniają relacje pomiędzy pracownikami. Dzięki temu, mówią oni, że lubią ze sobą przebywać nie tylko w godzinach pracy, ale również chętnie spotykają się prywatnie. Przyjaźnie i znajomości, które są nawiązywane podczas pracy pozostają na długie lata, a nasi alumni wspominają swoje zespoły i ludzi z dużym sentymentem – mówi Anna Woźniak, Doświadczony Menedżer ds. Rekrutacji w EY. W innowacyjnym budowaniu kultury w firmie wcale nie chodzi o to, by pracowników na siłę łączyć, tylko by łączyły ich wspólne wartości i różnorodność. Z tego powodu coraz więcej firm zmienia swoje podejście do kultury organizacji, zastępując ją ideą wspólnych wartości.

Flow, czyli przepływ

Efektywna praca jest celem zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Flow, będąc najbardziej sprzyjającym pracy stanem naszego umysłu, przyczynia się do odczuwania przez nas głębokiej satysfakcji z wykonywanego zadania i pomaga wspiąć się na wyżyny efektywności. Pracownik czuje, że spędza czas na robieniu czegoś pozytywnego – co sprawia, że jest   szczęśliwy. Nie jest dla nikogo zaskoczeniem, że pracownik realizujący przez pracę swoją pasję jest w nią mocniej zaangażowany i utożsamia się z nią. Gdy pracownik identyfikuje się ze swoją pracą, pracuje dużo bardziej produktywnie, co przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy. Żeby unaocznić sobie, że to działa: G. Spreitzer i C. Porath przeprowadzili badania na pracownikach fizycznych i umysłowych. Ci, którzy mieli w pracy flow, mieli aż o 27% lepsze wyniki, a pracownicy umysłowi wyprzedzali stawkę o 16%.

Poczucie sensu buduje zaangażowanie

– Pracownicy chcą godnie zarabiać, ale chcą też widzieć sens w tym, co robią i zwyczajnie czuć się dobrze w miejscu, w którym spędzają większość swojego dnia. Wyścig o najlepsze benefity, najbardziej kreatywne imprezy integracyjne czy pokoje gier, które najczęściej nie odpowiadają na faktyczne potrzeby pracowników, już nie wystarcza – mówi Barbara Zych, doktor psychologii, CEO Employer Branding Institute. Dla millenialsów w Polsce, stanowiących już ok. 25% rynku pracy, sens wykonywanych zadań w pracy jest jedną z kluczowych wartości (SAR, 2017), ważniejszą niż pieniądze czy benefity. Potwierdzają to też badania przeprowadzone wśród różnych grup wiekowych w Stanach Zjednoczonych przez APA. Szczęście w pracy oraz poczucie sensu tego, co się robi wiąże się z większym poczuciem zaangażowania, lojalnością oraz większą produktywnością w pracy. Zarówno zagraniczne, jak i polskie badania (CBOS) pokazują, że ludzie wierzą (95%), że każdą pracę powinno wykonywać się z pasją. –  Zaangażowanie pracowników, poczucie ich wpływu i mocy sprawczej w organizacji można zwiększać, np. dzięki wykorzystaniu crowdsourcingowej platformy angażowania pracowników zintegrowanej z wewnętrznymi systemami firmy. Również w tym przypadku sprawdza się ta metoda bazująca na pomyśle outsourcowania problemu do szerokiej grupy ludzi (tu: pracowników) i zaangażowania ich w rozwiązanie wyzwań. Całość dopełnia system ciekawej, wyróżniającej się komunikacji i oryginalnych zachęt/nagród. Cały projekt poprzedzony jest warsztatami, podczas których diagnozowane są przeszkody, które dotychczas nie pozwalały pracownikom na angażowanie się w tego typu inicjatywy – mówi Eliza Skotnicka.

Azymut na cel

W jaki sposób firmy mogą podejść do stworzenia takiego idealnego miejsca pracy? Według EY pomysłem na to jest znalezienie i ustalenie wspólnego, biorącego pod uwagę również interesariuszy i społeczeństwo celu, dla którego zarówno pracownicy, kadra zarządzająca, jak i właściciele angażują się w przedsięwzięcie, jakim jest dana firma. Celem tym nie powinny być krótko- ani długoterminowe ambicje finansowe, ale idea, myśl, która wyznaczać będzie kierunek wszelkich działań w organizacji. Cel to aspiracyjny powód istnienia, odpowiedź firmy na pytanie „dlaczego, po co istnieje”.  Takie organizacje ukierunkowane na cel (ang. purpose driven organisations) znacznie lepiej łączą – wydawałoby się z natury przeciwstawne – interesy tych różnych grup. – Pracownicy firm ukierunkowanych na cel są szczęśliwsi w pracy, trzy razy bardziej prawdopodobne jest, że pozostaną w niej na dłużej niż w przypadku innych organizacji. Jednocześnie ich zaangażowanie jest prawie 1,5 raza wyższe niż osób pracujących u innych pracodawców. A już 5% wzrost indeksu zaangażowania pracowników, podnosi zysk firmy o prawie jeden procent – mówi Michał Grzybowski, Lider Zespołu People Advisory Services, Partner EY.  – Jednocześnie zaangażowani pracownicy znacznie chętniej będą promować własnego pracodawcę, niż tacy, którzy nie czują się dobrze w swojej pracy – podsumowuje. Wypracowanie i aktywowanie Celu w całej organizacji to zadanie, które stoi przed zarządami, menedżerami i działem HR. By wypracować cel lub dostosować globalny cel na potrzeby polskiego biznesu warto skorzystać ze sprawdzonych metod dostępnych na rynku, ale jednocześnie nowych dla danej firmy – pozwalających przełamać stereotypy i zaangażować wszystkie poziomy organizacji. Aktywacja celu to proces ciągły, który wymaga sprawnego systemu i przyjaznej technologii. Warto przy tej okazji zdiagnozować procesy i narzędzia funkcjonujące w firmie od dawna, ale nieprzynoszące już oczekiwanych efektów, których czasy świetności minęły (np. intranet, ankieta pracownicza) i postawić na nowe narzędzia i metodologię angażowania pracowników w wypracowywanie rozwiązań na wyzwania – dodaje.

newsrm.tv