Wciąż daleko nam do Niemców

0
1981
views

Wartość rynku eko-żywności wzrośnie do 3 mld zł w ciągu dekady. Wartość rynku żywności ekologicznej i prozdrowotnej dziś szacowana jest na ponad 800 mln zł i rośnie wraz ze zwiększającą się świadomością konsumentów. Szacuje się, że w ciągu 10 lat wartość rynku żywności ekologicznej wzrośnie do ponad 3 mld zł.

– Kilkanaście lat temu rynek żywności ekologicznej znajdował się w początkowej fazie rozwoju i był rynkiem niszowym. Świadomość konsumentów była niska, konkurencja na rynku ograniczona, a produkcja bardzo rozdrobniona. Produkty ekologiczne można było kupić prawie wyłącznie w nielicznych wyspecjalizowanych sklepach, a ich udział w sprzedaży w sklepach spożywczych był bliski zeru – mówi Monika Woźniak senior consultant Augeo Ventures.

Z sondażu TNS Polska przeprowadzonego w 2013 roku wynika, że co trzeci Polak kupował produkty ekologiczne, a dla 4 proc. Polaków stanowiły one podstawę diety. Badanie przeprowadzone rok później przez SGGW pokazało, że już ponad 50 proc. polskich konsumentów kupowało żywność ekologiczną, a 11 proc. deklarowało regularne zakupy tego typu żywności.

W 2015 roku na zlecenie BGŻ BNP Paribas, firma GfK CAPIBUS wykonała badanie, z którego wynika, że co trzeci polski konsument uznaje za gwarant wysokiej jakości żywności jej ekologiczny sposób produkcji oraz brak konserwantów i sztucznych barwników.

– Producenci żywności podążają za tymi trendami. Konsumenci częściej wybierają produkty ekologiczne, unikają konserwantów i sztucznych dodatków do żywności, więc oferta jest odpowiednio do nich dostosowywana. Producenci wprowadzają nowe produkty, wybierają nowych dostawców, modyfikują swoje produkty i promują je jako zdrowe i ekologiczne – dodaje ekspertka Augeo Ventures.

Z badania TNS Polska z przeprowadzonego w 2014 roku wynikało, że oferta produktów prozdrowotnych była nadal trudno dostępna aż dla 20 proc. mieszkańców dużych miast.

– Dziś żywność ekologiczna trafiła do głównego nurtu, jest oferowana we wszystkich większych sieciach, jak i w większości mniejszych sieci handlowych w ramach oferty stałej. Szacuje się, że niemal 4 tysiące sklepów dużych sieci handlowych w Polsce ma w ofercie produkty ekologiczne. Co więcej, sklepy te tworzą całe działy dedykowane żywności ekologicznej i naturalnej i wraz z pojawianiem się nowych produktów na półkach, zajmują one coraz więcej przestrzeni. Dynamicznie rozwijają się również inne kanały sprzedaży. Nic w tym dziwnego, skoro sprzedaż produktów ekologicznych rośnie w tempie około 20 proc. rocznie, a zwolenników zdrowego stylu życia ciągle przybywa – zapewnia Monika Woźniak.

Jej zdaniem w przypadku żywności ekologicznej nie można mówić o przejściowej modzie.

– Jest to trwały trend, co potwierdza fakt, że rynek ten znajduje się obecnie w fazie dynamicznego rozwoju, trwającego już kilka lat. Rynek ten jest jeszcze daleki od fazy dojrzałości i wciąż istnieje na nim duży potencjał rozwoju. Co więcej, w Polsce żywność ekologiczna to zaledwie 0,3 proc. całego rynku spożywczego, podczas gdy przykładowo w Niemczech odsetek ten wynosi 4,4 proc., w Szwajcarii 7,1 proc., a w Danii 7,6 proc. Przeciętny Polak wydaje na żywność ekologiczną 4,35 euro rocznie, podczas gdy statystyczny mieszkaniec Unii Europejskiej wydaje na produkty ekologiczne ponad 10 razy więcej – mówi Monika Woźniak.

 

Autor: MB

portalspozywczy.pl