Zielony Dziennik

Kredyt na mieszkanie w programie MDM

Do końca 2014 roku złożono 15 972 wnioski o dofinansowanie w ramach programu MDM. Każdy z kredytobiorców musiał przejść przez cały proces udzielania kredytu i składnia dziesiątek dokumentów. Jak taki proces wygląda?

Jakie dokumenty należy przygotować, aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu Mieszkanie dla Młodych?

Program MDM ma wspierać w zakupie mieszkania osoby do 35 roku życia. Pomoc polega na dofinansowaniu wkładu własnego na rynku pierwotnym. Za jego realizację odpowiada Bank Gospodarstwa Krajowego i to tam podejmowane są decyzje o tym czy dostaniemy kredyt hipoteczny. Zanim jednak otrzymamy pozytywną decyzję musimy przebrnąć przez cały proces kredytowy, który wygląda następująco.

Krok 1: Czy spełniam kryteria MDM?

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić zanim wybierzemy się na przegląd dostępnych ofert i mieszkań jest sprawdzenie warunków, które trzeba spełnić, aby uzyskać dopłaty do mieszkań w MDM. Oprócz wyżej wymienionych, wieku oraz rynku pierwotnego, nie możemy posiadać innej nieruchomości, także w przeszłości. Kredyt musi być na co najmniej 50% wartości mieszkania/domu na minimum 15 lat. Jeśli chodzi o metraż to w przypadku mieszkania nie może on przekraczać 75 m2, a dla domu jednorodzinnego 100 m2. Jeżeli jednak posiadamy minimum trójkę dzieci, to wartości te rosną odpowiednio do 85 m2 i 110 m2.

Krok 2: Jaką mam zdolność kredytową?

Zdolność kredytowa to nic innego jak nasza zdolność do spłaty całości zaciągniętego kredytu. „O naszej zdolności kredytowej decydują takie kryteria jak: wysokość dochodów, forma zatrudnienia, okres spłaty kredytu, zobowiązania finansowe oraz koszty utrzymania naszego gospodarstwa domowego.” – wylicza Aleksander Blumski, ekspert portalu DOPOZNANIA.PL. Sprawdzenie zdolności kredytowej możliwe jest w oddziałach banków, jak również poprzez kalkulatory kredytowe.

Krok 3: Wybór mieszkania lub domu

Wbrew pozorom, to najważniejszy i najtrudniejszy etap, wszak mówimy o miejscu, które kupujemy na wiele lat i będziemy codziennie w nim przebywać. Jednym z rozwiązań, które ułatwiają poszukiwania własnego „M” jest skorzystanie z oferty serwisów internetowych dedykowanych nieruchomościom spełniającym warunki programu MDM, jak np. dopoznania.pl. Pozwalają one w łatwy sposób znaleźć interesujące oferty i nawiązać bezpośredni kontakt z deweloperem odpowiedzialnym za inwestycje.

Krok 4: Podpisanie umowy z deweloperem

Aby uzyskać kredyt potrzeba jest nam umowa deweloperska, albo umowa o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania. „Jeżeli taka umowa nie została podpisana potrzebna będzie umowa przedwstępna. Jeżeli jednak i takowej nie posiadamy, to nic straconego. Bank sam dokona weryfikacji naszej zdolności kredytowej za pomocą prospektu informacyjnego dewelopera.” – dodaje Aleksander Blumski.

Krok 5: Złożenie wniosku kredytowego w banku

Wniosek kredytowy o dofinansowanie do mieszkania, który podpisujemy w banku składa się z serii oświadczeń, które zobowiązani jesteśmy wypełnić. Pierwszym jest oświadczenie, że do dnia kupna mieszkania lub domu nie byliśmy właścicielami innej nieruchomości. Kolejne oświadczenia dotyczą wykorzystania lokalu tylko dla własnych potrzeb oraz stwierdzenie, że lokal w którym zamieszkamy pochodzi z rynku pierwotnego. Do tego musimy potwierdzić, że nieruchomość zostanie zasiedlona po raz pierwszy.

W zależności od sytuacji oraz wielkości dofinansowania, o które się staramy, potrzebne mogą się okazać: akt urodzenia, małżeństwa, zgonu, orzeczenia sądowe separacji, rozwodu, przysposobienia. Warto zaznaczyć, że każdy z banków posiada własny komplet dokumentów.

Krok 6: Decyzja kredytowa

Bank w którym bierzemy kredyt ma 60 dni na skompletowanie dokumentacji i wysłanie wniosku do Banku Gospodarstwa Krajowego, który po stosownej analizie wydaje decyzję o udzieleniu dofinansowania. Dopiero wtedy wracamy do banku, aby dopiąć szczegóły umowy kredytowej.

Krok 7: Przygotowanie i podpisanie umowy kredytowej

Po otrzymaniu gotowego egzemplarza przeczytajmy wszystkie zapisane punkty, a jeżeli mamy jakieś wątpliwości, nie bójmy się zapytać o nie doradcy lub pracownika banku. W umowie, która będzie zawarta z bankiem na piśmie powinien znaleźć się szereg zapisów. Do najważniejszych z nich zaliczamy: strony umowy, kwotę kredytu, terminy i zasady spłaty kredytu, cel na który został udzielony kredyt, wysokość oprocentowania, opłaty i prowizje, sposób zabezpieczenia oraz informacje o kosztach przedterminowej spłaty kredytu.

Krok 8: Podpisanie aktu notarialnego i wypłata środków

Po podpisaniu umowy kredytowej musimy dostarczyć do banku akt notarialny, który podpisujemy u notariusza z obecnymi właścicielami nieruchomości. Następnie musimy jeszcze do Księgi Wieczystej dokonać wpisu hipoteki i dostarczyć odpis do siedziby banku. „Wypłata środków z tytułu udzielonego dofinansowania dokonana jest przez instytucje kredytującą na rachunek dewelopera lub mieszkaniowy rachunek powierniczy prowadzony przez bank.”- dodaje Aleksander Blumski.

 

 

 

Info