Zielony Dziennik

Motorower na drodze? To warto wiedzieć

Auta, motocykle i rowery to nie wszystko. Na polskich drogach spotkać można też inny rodzaj pojazdów – motorowery. Choć szczyt popularności mają raczej za sobą, to nadal stanowią część drogowego krajobrazu. O czym trzeba pamiętać spotykając na trasie motorower?

Motorower to pojazd dwu lub trójkołowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do maksymalnie 45 km/h. Pojemność silnika spalinowego w motorowerze nie powinna przekraczać 50 cm3, jeśli w grę wchodzi silnik elektryczny to nie powinien on mieć mocy większej niż 4 kW. Jaki jest drogowy status motoroweru? – Kodeks Drogowy w art. 2 punkcie 37 wskazuje, że motorower nie jest uznawany za pojazd silnikowy – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W efekcie prawo zobowiązuje osobę kierującą motorowerem do poruszania się po poboczu chyba, że pobocze nie nadaje się do jazdy lub korzystanie z niego zakłócałoby ruch pieszych – dodaje Florkowska.

Za szybko, za ostro
Osoby, które ukończyły 18 lat mogą kierować motorowerem bez zdobywania dodatkowych uprawnień. W przypadku młodszych osób jest już inaczej i trzeba postarać się o kartę motorowerową. Aby przystąpić do egzaminu na kartę motorowerową osoba musi mieć ukończone przynajmniej 13 lat. Warto dodać, że motorowerzyści zobowiązani są też do korzystania z kasków – chodzi tu o względy bezpieczeństwa, a z tym jak wiadomo bywa różnie. Według danych Policji tylko w 2012 roku na polskich drogach doszło do ponad 2 tys. wypadków z udziałem motorowerzystów. Kierujący motorowerami spowodowali ponad 900 zdarzeń tego typu, w których zginęło 49 osób a aż 985 zostało rannych.
Głównymi przyczynami wypadków, które zdarzyły się z winy motorowerzystów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a także nieprawidłowy manewr skrętu. Do wypadków spowodowanych przez motorowerzystów dochodziło najczęściej w lipcu (doszło wtedy do ponad 15% zdarzeń tego typu). Sprawcami okazywali się zwykle ludzie młodzi pomiędzy 15 a 17 rokiem życia – spowodowali oni prawie ¼  wszystkich wypadków z winy motorowerzystów.

Sumienie kierowców
W zakresie wypadków z motorowerzystami inni uczestniczy ruchu też mają sporo na sumieniu. Niechlubnym liderem są kierujący samochodami osobowymi, którzy przyczynili się do 700 wypadków z udziałem motorowerzystów. Na drugim miejscu byli kierujący ciężarówkami bez przyczep, którzy odpowiadali za 41 wypadków (dane: Policja) Główną przyczyną tych wypadków stało się nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (705 wypadków). Żniwo zebrała też niewłaściwa prędkość (305 wypadków) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (140 wypadki).

creandi.pl