Od marca zmiany w rozliczaniu podatku VAT od pojazdów

0
1577
views

Prawdopodobnie w marcu wejdą w życie przepisy regulujące rozliczanie podatku VAT od nabycia i użytkowania samochodów. Wczoraj rząd przyjął projekt ustawy w tej sprawie. Nowa ustawa ma uporządkować rynek pojazdów firmowych o masie do 3,5 tony. 

Ministerstwo Finansów zapowiedziało stworzenie stabilnych zasad dotyczących rozliczenia podatku VAT. W ramach nowych przepisów zostanie uregulowane użytkowanie samochodów wyłącznie dla celów służbowych oraz wykorzystywanych także w celach prywatnych. W pierwszym przypadku odliczano by cały podatek VAT za zakup oraz eksploatację samochodów, w drugim – tylko 50 proc.

– Nowe przepisy budzą jeszcze dużo wątpliwości i niejasności, ponieważ przeciętna firma leasingowa wiedzę czerpie jedynie z dokumentów zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacji. To za mało, by przewidywać skutki wprowadzenia ustawy. Nie wiadomo, czy – jak twierdzi Ministerstwo Finansów – regulacje poprawią sytuację podatników, czy wciąż będą utrudnieniem – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Sugajski, prezes Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Ministerstwo Finansów chciało wprowadzenia nowych przepisów już od początku 2014 roku, ale za późno rozpoczęto ścieżkę legislacyjną nowych przepisów. Na ograniczenie odliczania VAT od samochodów musi bowiem specjalną zgodę wyrazić Komisja Europejska; prawo ogólne nakazuje całkowity odpis.

Niejasne przepisy i niepewny termin ich wprowadzenia nie ułatwiają działalności spółkom leasingowym. Z drugiej strony branża ma za sobą rok rekordowych obrotów. Rynek wzrósł o 13 proc.

– Praktycznie w każdym segmencie rynku rekord został podbity, zarówno w części rynku pojazdów, jak i maszyn i urządzeń. Spodziewamy się dalszego wzrostu w tym roku na poziomie 14-15 proc. – informuje prezes ZPL.

Na ubiegłoroczny dobry wynik w leasingu pojazdów wpłynęło wejście w życie od 1 stycznia nowej normy emisji spalin Euro 6. W takiej sytuacji wiele firm chciało przed terminem wprowadzenia nowej normy nabyć ciągniki siodłowe zgodne z łagodniejszą normą Euro 5.

– To zjawisko rzeczywiście miało wpływ na wyniki branży, ale i w tym roku kilkunastoprocentowy poziom wzrostu powinien być utrzymany – podsumowuje Andrzej Sugajski.

Dla ZielonyDziennik.pl, Newseria