Kobiecy alfabet: analizy, badania, sondaże, prawdy i półprawdy, złośliwości oraz konfabulacje na temat piękniejszej płci. Afrodyzjak – substancje stymulujące popęd płciowy i potencję albo pokarmy zawierające te substancje.
Do znanych afrodyzjaków należą m.in.: czekolada, seler, koper włoski, owoce morza, szparagi, truskawki, suszone owoce i wiele przypraw. Dla kobiet silniejszym afrodyzjakiem niż czekolada, seler, koper włoski itd. okazuje się… władza i stanowisko.
Atrakcyjność – jest wabikiem przyciągającym zainteresowanie płci przeciwnej. Badania antropologów (m.in. zespołu pod kierunkiem prof. Bogusława Pawłowskiego z Zakładu Antropologii Uniwersytetu Wrocławskiego) dowiodły, że u kobiet, poza ładną i symetryczną twarzą, o atrakcyjności fizycznej decyduje względna długość nóg w stosunku do wysokości ciała, ładna figura oraz biust.
Kobiety bardzo zabiegają o swoją zewnętrzną atrakcyjność. Sęk w tym, że panowie po pewnym czasie stają się na te zabiegi zupełnie obojętni. Który mąż zauważy nową fryzurę żony albo jej niezwykle oryginalną sukienkę? Za to głupi, wgnieciony błotnik samochodu – każdy.
Biust – jeden z najważniejszych atrybutów kobiecości. Anatomiczna wyniosłość zlokalizowana na wysokości III – VII żebra, wywołująca wielką troskę kobiet i przyciągająca wzrok mężczyzn. Zdominował fora internetowe poświęcone kobiecemu ciału […]. Błyskawiczna sonda telefoniczna wśród małopolskich producentów bielizny (Małopolska obok Łodzi jest polskim zagłębiem bieliźniarskim) wskazuje, że Polki obecnie najczęściej kupują biustonosze w rozmiarze 75D. Jeszcze dekadę temu był to rozmiar 75B. Piersi kobiece zbudowane są głównie z tkanki tłuszczowej. Czy może być tu jakiś związek?
Dieta – racjonalny sposób odżywiania […]. W deklaracjach niemal każda kobieta w Polsce się odchudza. Na pytanie, co jada, odpowie, że sałatki. Badania donoszą, że na randce kobiety zawsze zamawiają sałatki. Przebojem kulinarnym jest też woda mineralna niegazowana. Nie wiadomo, kto zjada prawie 180 tys. ton słodyczy (takie według raportów mamy spożycie w Polsce) rocznie. Polka głodna po zjedzeniu sałatek w tajemnicy zazwyczaj sięga po ulubionego batona, modląc się, aby te zbędne kalorie poszły w… biust.
Dzień Kobiet – w Polsce i wielu (ale nie wszystkich) krajach świata przypadający 8 marca. Obchodzony od prawie 100 lat, w Polsce szczególnie celebrowany w okresie PRL-u. Po przemianach ustrojowo-gospodarczych przyklejono mu łatkę socjalistycznego, pozbawiając połowę narodu nadziei na kilka miłych słów, symbolicznego tulipana i wyrzucenie śmieci przez męskiego przedstawiciela rodziny. Oraz na odgrzanie żonie zupy pomidorowej zapobiegliwie przygotowanej przez nią 7 marca.
Ideał – każda epoka ma swoje kanony piękna, a każdy mężczyzna swój ideał kobiety […]. Kobiecy ideał powinien być: wiecznie młody, szczupły, wysportowany, robić karierę (ale bez przesady), zarabiać dużo pieniędzy, być doskonale zorganizowany, na śniadanie podać mężowi gorące naleśniki, na obiad soczysty stek i deser […].
Kariera – dowartościowuje kobiety, pozwala oderwać się od monotonnej, domowej krzątaniny, rozwinąć się intelektualnie, nawiązać przyjaźnie, wreszcie zdobyć środki na zaspokojenie własnych potrzeb. Prawie połowa kobiet deklaruje, że ich kariera zawodowa przynosi więcej korzyści niż strat dla życia rodzinnego. 12 proc. jest przeciwnego zdania. Aż dwie trzecie kobiet pytanych przez CBOS przyznaje, że kobiety pracujące zawodowo są bardziej szanowane niż gospodynie domowe
Mózg – okazuje się, że ma wyraźnie określoną płeć i to od poczęcia. Już noworodki płci żeńskiej reagują na bodźce inaczej niż noworodki męskie. Kobiety lepiej słyszą, łatwiej zapamiętują melodie, a dźwięki je częściej irytują. Prawdopodobnie, bowiem na kapiący kran zareaguje niewielu mężczyzn, ale każda kobieta […].
Równouprawnienie – ponad trzy czwarte Polaków to zdecydowani zwolennicy równouprawnienia płci zarówno w życiu publicznym, rodzinnym, jak i zawodowym – wynika z badań CBOS. Z badań tej samej pracowni wynika również, jak to równouprawnienie wygląda w praktyce. W 75 proc. gospodarstw domowych to kobieta zajmuje się przygotowywaniem posiłków, w 84 proc. praniem, w 84 proc. prasowaniem, w 65 proc. zmywaniem naczyń, w 61 proc. sprzątaniem, w 54 proc. gruntownymi porządkami a w 52 proc. codziennymi zakupami. Jakie zadania pozostały panom w ramach równego podziału obowiązków? W 59 proc. gospodarstw domowych to mąż dzwoni po hydraulika. A w co trzecim sam wynosi śmieci.
Uczucia – sposób pojmowania i interpretowania świata zupełnie obcy mężczyznom. Psycholodzy tę różnicę w dużym uproszczeniu ilustrują anegdotą. Kiedy kobieta prosi mężczyznę, aby okazał jej więcej uczuć, on w geście wzajemności idzie jej umyć samochód.
Wiek – w odniesieniu do kobiety wiąże się tylko z jednym przymiotnikiem – "emerytalny". Jednak nawet po przejściu na emeryturę pod żadnym pozorem nie należy pytać kobiety o lata. Bardzo dociekliwi mogą spróbować zagadnąć o procent zniżki na okulary.
Wykształcenie – 53,7 proc. kobiet w wieku 21 – 23 lat aktualnie studiuje, podczas gdy na kształcenie wyższe zdecydowało się 38 proc. mężczyzn w tym samym wieku. Różnice edukacyjne między płciami są duże i prawdopodobnie będą się jeszcze pogłębiać. 26 proc. pracujących kobiet i 17 proc. pracujących mężczyzn ma wyższe wykształcenie.
Wynagrodzenie – pracujące Polki opanowały dziedziny gospodarki, w których o awans trudno i płaci się najmniej, głównie służbę zdrowia i opiekę społeczną (412 kobiet na 100 mężczyzn) oraz edukację (337 na 100)
Zrozumienie – niezwykle trudne. Kobieta to istota bardzo skomplikowana, ale niektórzy mężczyźni podejmują próbę zrozumienia jej skomplikowanej psychiki. Amerykański psycholog Alan Lowell Francis, opierając się na wieloletnich badaniach i sondażach przeprowadzonych wśród tysięcy mężczyzn, starał się odpowiedzieć na pytanie, co wiedzą oni o: przyjaźni z kobietami, budowaniu intymnej więzi, zaspokajaniu seksualnych potrzeb partnerki, emocjonalnym zaangażowaniu, pielęgnowaniu uczuć. Plon tych dociekań zawarł w książce pt. "Wszystko, co mężczyźni wiedzą o kobietach". Czyta się ją bardzo szybko, bowiem ma wyłącznie puste strony. Do zapisania przez każdego przedstawiciela gatunku homo sapiens rodzaju męskiego.
Ewa Piłat
Pełna wersja tekstu opublikowana została na stronie http://www.dziennik.krakow.pl/