Lato w pełni, temperatury coraz wyższe, dlatego częściej planujemy wyjazdy na urlop do rodziny i znajomych. Oto kila porad, jak przygotować się do wiosennych i letnich podróży.
Jeśli ktoś nie wymienił jeszcze opon, to czas najwyższy by to zrobić
Na samym początku zadbajmy o wymianę ogumienia z zimowego na letnie, bo co niektórzy zapominają o tym i jeżdżą na zimowym ogumieniu przez cały rok. „Opony letnie różnią się od zimowych przede wszystkim składem mieszanki. Letnia jest przewidziana do pracy w temperaturach powyżej 7 stopni. Poniżej tej temperatury opony szybko twardnieją, a tym samym tracą swoje właściwości. Opona zimowa powyżej temperatury 7 stopni zaczyna szybciej się rozgrzewać, co sprzyja jej szybszemu zużyciu. Ponadto jej miękka mieszanka sprawia, że w warunkach letnich hamowanie jest mniej skuteczne na suchej i mokrej nawierzchni.” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.
„Opony letnie różnią się od opon zimowych również rzeźbą bieżnika. Bieżnik opon zimowych ma więcej nacięć na oponie, które są również głębsze, niż w przypadku opon letnich. Pozwala to zachować oponie zimowej przyczepność w warunkach zimowych, a tym samym obniżają jej sprawność w warunkach letnich.” – wyjaśnia Godzieszka.
Mycie to nie tylko kwestia estetyczna
Pamiętajmy o dokładnym umyciu samochodu po okresie zimowym – przede wszystkim o nadwoziu i podwoziu. Zwrócimy tutaj szczególna uwagę na wszelkie zakamarki, gdzie nadal mogą występować pozostałości po soli drogowej. Przy okazji mycia warto przyjrzeć się powłoce lakierniczej – wszelkie oznaki korozji najlepiej usunąć od razu a następnie zabezpieczyć lakier woskiem chroniącym przed promieniami słonecznymi oraz w pewnym stopniu przed zarysowaniami.
Mini przegląd auta
Zwróćmy uwagę na poziom płynów. Zmieńmy również płyn do spryskiwaczy na wersje letnią, ma on lepsze własności myjące i jest pozbawiony alkoholu, który w wyższych temperaturach szybko odparowuje z szyby, co zmniejsza jego efektywność.
Umówmy się do mechanika, by sprawdził czystość płynu chłodniczego oraz poziom płynu hamulcowego pod kątem zawartości wody. Woda w płynie hamulcowym obniża temperaturę wrzenia płynu. Jeżeli ilość wody jest wyższa niż 2% należy skierować samochód na serwis. Nie zapomnijmy również o wymianie oleju.
Podczas wakacyjnych podróży przyda się również sprawny układ klimatyzacji. Aby korzystanie z tych dobrodziejstw nie wiązało się z alergiami i chorobami, należy przed sezonem oddać auto do czyszczenia układu klimatyzacji wraz z wymianą filtra kabiny.
Jeśli wybieramy się poza granice Polski, koniecznie zapoznajmy się z przepisami/wymaganiami kraju do którego zmierzamy. Sprawdźmy wymogi dotyczące wyposażenia pojazdu, np. we Francji od lipca wprowadzony został wymóg nakazujący posiadanie alkomatu w samochodzie a w Czechach należy mieć przy sobie kamizelkę odblaskowa, apteczkę, zestaw zapasowych żarówek oraz trójkąt ostrzegawczy.
Źródło: Auto-Boss
Ja bym dodał tylko, że podwozie najlepiej zabezpieczyć przed korozją, bo wiadomo jak to jest w naszym kraju i z klimatem i z drogami. Sam u siebie wykonałem taki zabieg ( a właściwie wykonali mi to w serwisie z Bródna – zainteresowanym daję link: http://sztukawyciszania.pl/antykorozja )