Camera Obscura. Dziś, pierwszego dnia festiwalu, odbyła się europejska premiera filmu Marcina Sautera Hakawati. Publiczność bydgoskiego festiwalu obejrzała też pierwsze filmy konkursowe walczące o nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego.
Pełna sala i wielkie zaciekawienie nowym dziełem Marcina Sautera towarzyszyły premierowemu pokazowi filmu Hakawati prezentowanemu w Konkursie Międzynarodowym. Wywodzący się z Bydgoszczy reżyser postanowił opowiedzieć historię jednego z najbardziej fascynujących zawodów Bliskiego Wschodu. Przez wieki hakawati snuli przed zgromadzoną publicznością opowieści o dawnych bohaterach, królach i księżniczkach. Film przypomina o tej tradycji, a właściwie sprawdza, czy to dziedzictwo nie zostało zapomniane. Autor Na północ od Kalabrii i Kina objazdowego znakomicie oddał ducha miast Libanu i Syrii, pełnych małych, ciasnych kafejek, w których przez dziesięciolecia rezydowali hakawati. Paradoksalnie, podróż do Bejrutu i Damaszku okazuje się być podróżą także do naszej, polskiej pamięci o czasach gdy jeszcze opowiadano bajki, a nie tylko oglądano je w TV.
Pierwszy dzień festiwalu przyniósł też projekcję reportażu W milczeniu, autorstwa nominowanej do nagrody Emmy dziennikarki BBC Ewy Ewart. W Bydgoszczy pokazano po raz pierwszy pełną wersję filmu, przygotowaną dla widzów zagranicznych. Opowiadający o tragedii smoleńskiej film, został specjalnie dla widzów zagranicznych przemontowany i wydłużony o sceny przedstawiające szerszy kontekst kwestii Katynia i sytuacji politycznej Polski.
Wśród filmów konkursu polskiego należy wspomnieć o reportażu Grzegorza Głuszaka Jak kupić wolność, w którym zastosowana dziennikarska prowokacja pokazała, jak łatwo jeśli ma się pieniądze załatwić wolność nawet groźnym przestępcom. Inne reportaże konkursowe opowiadały o problemach ludzi chcących adoptować dziecko w Polsce (Adopcja po polsku, Małgorzata Frydrych), o sytuacji ludzi chorych na zespół Downa (21, Krzysztof Nowicki), czy sięgały do niedalekiej historii Polski (Iga, Magdalena Zagała).
Odbyły się pierwsze festiwalowe warsztaty. Dyrektor bydgoskiego Teatru Polskiego, Paweł Łysak zabrał ich uczestników w świat słuchowisk radiowych i przedstawił fragmenty swojego najnowszego słuchowiska radiowego pt.: "Somosierra".
Źródło: Jarosław Jaworski, rzecznik festiwalu
grafika Arkadiusz Kręcicki