Pełni dobrej energii i stęsknieni za naszą publicznością rozpoczynamy sezon 2011/2012.
Na początek – dokończenie projektu z poprzedniego sezonu, który w całości poświęcony był realizacjom polskiej klasyki.
Ostatnią propozycją tego cyklu miało być przedstawienie oparte na III części „Dziadów” w adaptacji Kuby Roszkowskiego i reżyserii Jacka Jabrzyka. W czerwcu odbył się pokaz przedpremierowy. Na premierę zapraszamy 10 września.
„Dziady. Transformacje” – taki tytuł nosi spektakl, który jest bardzo osobistą próbą odczytania III części arcydzieła Mickiewicza.
Nowy sezon to teksty współczesne – adaptacje, scenariusze, nowe dramaty.
We wrześniu rozpoczną się próby do autorskiego spektaklu Wiktora Rubina, który od dłuższego czasu współpracuje z dramaturgiem Jolantą Janiczak. Ten duet artystyczny stworzy przedstawienie oparte na biografiach i twórczości trzech niezwykłych kobiet – Camille Claudel, Zeldy Fitzgerald i Sylvii Plath. Autorów projektu interesuje to, co łączy losy tych kobiet. Wszystkie były ogromnie utalentowane, a jednak ich życie podporządkowane było mężczyznom – artystom, z którymi były związane i to oni zdobywali sławę i uznanie, a one kończyły tragicznie – popadały w szaleństwo lub popełniały samobójstwo. Premiera planowana jest na 12 listopada na Dużej Scenie. Spektakl będzie nosił tytuł „Ofelie” i rozpocznie cykl „ Żeńskie – Męskie”.
W ramach tego cyklu chcemy oddać głos bohaterkom, ale jednocześnie narracje kobiece będą zderzały się z punktem widzenia mężczyzny – najpierw reżyser-mężczyzna opowie o trzech kobietach, potem młodziutka reżyserka-kobieta Pia Partum zaadaptuje powieść mężczyzny Sandora Maraia „Dziedzictwo Estery”, o kobiecie, która całe życie kochała nieszczęśliwie jednego mężczyznę (premiera w grudniu na Scenie na Zapleczu) i wreszcie reżyser-mężczyzna Piotr Kruszczyński zabierze się za adaptację współczesnej polskiej powieści napisanej przez kobietę. Tytułu na razie nie mogę zdradzić, dopóki nie otrzymamy zgody autorki na adaptację. Premiera przygotowana będzie na koniec marca 2012 na Dużej Scenie.
Mam nadzieję, że uda nam się dotknąć w spektaklach tego, co w relacjach między kobietą a mężczyzną uniwersalne, wieczne, tajemnicze i nieodgadnione, ale i tego, co charakterystyczne dla współczesności, nowe, bezustannie podlegające zmianie, dalekie od tradycyjnego spojrzenia na rolę kobiety i mężczyzny w związku, rodzinie i społeczeństwie. Ciekawe będzie również przyjrzenie się temu jak dziś podział na to, co żeńskie i męskie staje się nieoczywisty w literaturze, teatrze, sztuce i w życiu.
Nowością w tym sezonie będzie współpraca naszego teatru z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie. Zostałam zaproszona przez władze uczelni do realizacji dyplomu ze studentami IV roku Wydziału Aktorskiego. Pomyślałam, że dobrze by było, gdyby moja współpraca z młodziutkimi aktorami przyniosła jakiś pożytek i toruńskiej publiczności. Teatr zawarł umowę z PWST, na podstawie której po pierwszej krakowskiej premierze odbędzie druga toruńska – 19 listopada, po czym krakowski spektakl dyplomowy będzie prezentowany na naszej małej scenie kilkanaście razy do końca 2012 roku. Będzie to amerykańska sztuka Carlosa Murillo „Mroczna gra albo zabawy chłopców”, o dojrzewaniu w epoce Internetu, o zagrożeniach, jakie stwarza anonimowość w sieci, ale i o niezależnym od internetowych możliwości głodzie akceptacji, miłości i uwagi.
Mam nadzieję, że zarówno dla toruńskiej publiczności, jak i dla początkujących aktorów to spotkanie będzie ważnym i ciekawym doświadczeniem.
W kwietniu będziemy czekać na premierę Macieja Podstawnego – jednego z laureatów Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt”, który otrzymał od naszego teatru zaproszenie do współpracy. Tytuł spektaklu jeszcze nie jest znany.
W czerwcu zaś planujemy niespodziankę dla najmłodszych widzów – po „Kocie w butach” czas na nowe przedstawienie dla dzieci. Tytuł i nazwisko reżysera poznamy wkrótce.
Pod koniec sezonu pracę w naszym teatrze rozpocznie kolejna laureatka „Pierwszego Kontaktu” – Ana Nowicka, ale jej premierę zobaczymy dopiero we wrześniu 2012.
Jednocześnie nadal będą odbywać się prezentacje nowych dramatów w ramach cyklu „Dramat XXI wieku – Nowy Wspaniały Świat?”, warsztaty dla młodzieży będące kontynuacją programu TISZ, spotkania popremierowe z publicznością.
Zapraszam serdecznie do „Horzycy”.
Iwona Kempa – Dyrektor Artystyczny