W szerokiej ofercie banków znaleźć można także pakiety assistance. Jest to de facto ubezpieczenie, które niekiedy bank przyznaje klientowi jako bonus za założenie konta lub nabycie karty płatniczej. Eksperci Comperia.pl sprawdzili, na co konkretnie mogą liczyć klienci wybranych banków oraz ile to kosztuje. „Cieknący kran? Zadzwoń do swego banku! Załatwimy to za Ciebie” – w taki sposób banki starają się reklamować usługi, których faktycznym świadczeniodawcą są towarzystwa ubezpieczeniowe. Klientom są proponowane „dla zapewnienia komfortu i poczucia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych”. Któż z nas nie chciałby żyć wygodnie i czuć się bezpiecznie, ilekroć wybierze się podróż lub opuści własne mieszkanie? Dla takich osób stworzono usługę assistance. Assistance, czyli właściwie co? Assistance to usługa ubezpieczeniowa, umożliwiające skorzystanie z pomocy medycznej albo wsparcia fachowców naprawiających urządzenia domowe czy samochód. Niektóre banki proponują także ochronę dla Twojego domu. Oferty banków w tym względzie mogą być kuszące, ale zapoznając się z nimi, zawsze trzeba się mieć na baczności. Warto dokładnie zorientować się, jaka jest cena takiego pakietu. Jeśli posiadasz bezpłatne konto, taka opłata za polisę waha się z reguły od 5 zł wzwyż (jeśli chodzi o assistance domowe). Są banki, które przez pierwsze kilka miesięcy nie pobierają opłat za usługę. Inaczej, gdy korzystasz z konta płatnego – wówczas często polisa jest wliczona w koszty konta. Nieświadomi nie korzystają Wiele osób korzystających z bezpłatnych pakietów nie jest świadomych, jakie dokładnie usługi są im oferowane i w jakim kształcie. Efekt jest taki, że z nich nie korzystają. Jeśli już zaczynasz myśleć o skorzystaniu z assistance to dowiedz się, co ono wnosi. Ogólnie rzecz ujmując, ubezpieczenie medyczne umożliwia wezwanie do domu lekarza czy pielęgniarki. Assistance domowe często zawiera w sobie możliwość skorzystania z usług ślusarza, elektryka czy hydraulika. Czasami w ramach polisy możliwe jest naprawienie drobnej usterki w samochodzie. Jednak w zależności od banku, zakres tych usług może znacznie się różnić. Uwaga! Domowy pakiet może być wykorzystany jedynie na naprawy dokonywane w domu/mieszkaniu, które jest Twoją własnością lub też, które wynajmujesz na podstawie legalnej umowy. Ograniczenia i limity Dodatkowo polisy na ogół mają limity. Oznacza to, że z usług danego fachowca można skorzystać w ciągu roku np. do 3 razy. Często też jest podany górny limit wydatków, które pokryje bank. Przykładowo w BNP Paribas w ciągu roku można 2 razy wezwać specjalistę od naprawy AGD – jego wizyta jest darmowa, jeśli koszty naprawy nie przekraczają 300 PLN. Jeżeli są wyższe to trzeba dopłacić różnicę.
Trzeba dodać, że nie ma tutaj całkowitej dowolności – trzeba korzystać z usług specjalistów, których wskazuje bank. Co więcej należy zorientować się, czy polisa obejmuje jedynie wizytę specjalisty, czy też pokrywa np. koszt części, a robocizny już nie (albo na odwrót). Należy bardzo uważnie czytać umowę, jaką podpisujemy z „bankowym” ubezpieczycielem – może się bowiem okazać, że usterka np. instalacji elektrycznej jest naprawiana przez fachowca, jeżeli powstała w wyniku naturalnych wyładowań atmosferycznych. Paweł Puchalski Dla ZD.pl: Porównywarka finansowa www.Comperia.pl