Mazda chce zmniejszyć zużycie paliwa swoich aut o 30 proc. przed rokiem 2015 (w porównaniu z 2008). W tym celu planuje wprowadzenie nowych silników benzynowych i wysokoprężnych, skrzyni biegów, nadwozia i podwozia.
Mają one pojawić się w gamie Mazdy od 2011 r. – konstrukcje mają być lżejsze, a układ przeniesienia napędu zoptymalizowany. Później wprowadzone zostaną takie technologie, jak odzysk energii z układu hamulcowego oraz układy hybrydowe.
Silnik benzynowy SKYACTIV-G, podobnie jak wysokoprężny SKYACTIV-D, ma charakteryzować się stopniem sprężania 14:1. W jednostce benzynowej ma to zaowocować 15-procentową redukcją paliwa i takim samym wzrostem momentu obrotowego, a w dieslu 20-procentowy spadek zużycia paliwa i dużo czystszy proces spalania. SKYACTIV-D ma spełniać normę Euro 6 bez kosztownych rozwiązań służących zmniejszeniu zawartość tlenków azotu w spalinach. Współpracująca z nim dwustopniowa turbosprężarka ma zapewnić równomierną i płynną reakcję zarówno przy niskich, jaki i wysokich prędkościach obrotowych silnika, a do tego podnieść zakres obrotów silnika z maksymalnym momentem obrotowym do 5 200 obr./min.
Inżynierowie Mazdy stworzyli także nową, lekką i kompaktową, automatyczną skrzynię biegów SKYACTIV-Drive, będącą połączeniem cech przekładni automatycznych, bezstopniowych i dwusprzęgłowych. Ma posłużyć redukcji zużycia paliwa o 7 proc.
Nowe, wytrzymałe nadwozie będzie o 8 proc. lżejsze i o prawie 1/3 sztywniejsze. Przyczyną tego stanu ma być zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie i optymalnych materiałów spajających. Nowe podwozie będzie posiadało nowoczesne zawieszenie, o 14 proc. lżejsze niż obecnie stosowane.
Jeżeli konstruktorom uda się stworzyć niezawodne konstrukcje, ten sposób dostosowywania samochodów do coraz bardziej rygorystycznych norm może spotkać się z dużą aprobatą klientów, którzy nadal pragną jeździć samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi.
www.ecoportal.carfocus.pl