Oto najlepsze i najgorsze opony świata!

0
1837
views

Chcesz nowe zimówki? Świetnie trafiłeś! W dzienniku.pl poznasz wyniki najnowszego testu opon zimowych. Zobacz na filmie, które gumy są najlepsze, a które to szmelc. To nic, że jesień – gdy dorwie cię zima będzie za późno…

Fachowcy z niemieckiego automobilklubu ADAC wzięli na warsztat 28 opon różnych producentów w rozmiarach 185/65 R15 i 225/45 R17. Mówiąc wprost, pierwsze są najczęściej zakładane do takich samochodów, jak np. skoda fabia, toyota yaris, opel corsa, ford fiesta, vw polo. Większe gumy pasują na felgi aut klasy kompaktowej (opel astra, ford focus) i samochody klasy średniej (opel insignia; ford mondeo i spółka).

Próby sprawdzały m.in.: właściwości jezdne na suchej i mokrej nawierzchni, na śniegu i lodzie, zużycie bieżnika, zużycie paliwa i głośność… Testy pozwoliły wyłonić najlepsze i najgorsze opony zimowe…

W tym roku, inaczej niż w poprzednich edycjach testów zimowych, zamiast określeń „szczególnie godna polecenia” lub „zalecane warunkowo” wprowadzono coś w rodzaju szkolnej skali ocen – bardzo dobra, dobra, dostateczna, wystarczająca, niedostateczna. Ocena dobra odpowiada określeniu „szczególnie godna polecenia”. Żaden komplet opon nie zbył piątki.

Najpierw rozmiar 185/65 R15. W tej kategorii do testu stanęło 15 kompletów gum, w tym dwa zestawy opon całorocznych.

Najlepsze opony zimowe, wg raportu ADAC to Dunlop SP Winter Response 3D (bardzo wyważone opony, bardzo wysoka rezerwa bezpieczeństwa we wszystkich dyscyplinach; najlepsze zachowanie na mokrej nawierzchni), Goodyear UltraGrip 7+, Esa-Tecar Super Grip 7. Ogumienie na drugim i trzecim miejscu opisano jako bardzo wyważone i z bardzo wysoką rezerwą bezpieczeństwa we wszystkich dyscyplinach. Cała trójkę oceniono jako „dobre” (czyli po staremu „szczególnie godna polecenia”).

Dostateczne (dawniej „godne polecenia”) okazały się – Continental ContiWinterContact TS830, Fulda Kristall Montero 3, Semperit Speed-Grip, Kleber Krisapl HP2, Firestone Winterhawk 2 EVO, Vredestein Snowtrack 3, Maloya Davos I Kumho I’ZEN KW23.

Ogumienie zalecane warunkowo – Yokohama W.drive V903.

Opony wielosezonowe, które trafiły do testu to Goodyear Vector 4Seasons i Vredestein Quatrac 3. Werdykt? Goodyear jest dostateczny („godny polecenia”). Vredestein to opona polecana warunkowo – spisała się na trójkę z minusem.

A jak wygląda sytuacja wśród większego ogumienia? W kategorii 225/45 T R17 najwyższe noty w tegorocznym teście zdobyły trzy produkty. Najlepszymi oponami są kolejno – Michelin Alpin A4 (najwyższe noty za zachowanie w warunkach dużej wilgotności i za odporność na zużycie) , Continental ContiWinterContact TS830P (najlepsze oceny za zachowanie na śniegu), Dunlop SP Winter Sport 3D (bardzo wyważone opony, bardzo wysoka rezerwa bezpieczeństwa we wszystkich dyscyplinach).

Za dostateczne („godne polecenia”) testujący uznali siódemkę produktów – Uniroyal MS plus 66, Semperit Speed-Grip, Fulda Kristall Control HP, Nokian WR G2, Goodyear UltraGrip Performance UG/2, Ceat Formula Winter, Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II.

Ogumienie warunkowo polecane w tym rozmiarze to Yokohama W.drive V903A.

Egzaminu nie zdały trzy komplety – tym produktom eksperci ADAC wystawili najniższą ocenę – „niedostateczny”. Które opony są najgorsze i trzeba się ich wystrzegać? W rozmiarze 185/60 R14 źle wypadła opona o nazwie Star Performer Winter – bardzo słabe zachowanie tak na mokrej jak i na suchej nawierzchni.

Jeśli chodzi o rozmiar 225/45 T R17 to tutaj czarne owce są dwie – opony z łatką „niepolecane” to Interstate Winter IWT-2 oraz Westlake SW 601 Snowmaster.