O eksploatacji aut z LPG oraz dieslami krąży wiele mitów. Sprawdzamy, które są prawdziwe.
Pod względem liczby kierowców jeżdżących na LPG jesteśmy jednym z najważniejszych rynków w Europie.
Podobnie jak nasi zachodni sąsiedzi, nie gardzimy oczywiście dieslami.
W pierwszym przypadku cieszymy się z niskiej ceny alternatywnego paliwa. W drugim – główną zaletą wydaje się niskie zużycie paliwa.
To jednak wszystko teoria. W praktyce każdy sposób na oszczędzanie ma swoje mocne i słabe strony. Wśród kierowców utarły się już stereotypy, na temat obu rozwiązań. Oceniamy, ile w nich prawdy.
Diesel może być tak cichy jak silnik benzynowy – FAKT
Silnik wysokoprężny może być równie cichy, co jednostka benzynowa. Potwierdzają to nasze pomiary. Różnice w subiektywnym wrażeniu wynikają z innego dźwięku pracy jednostki wysokoprężnej, która wydaje się głośniejsza.
Diesel jest trwalszy niż silniki benzynowe – MIT
Ponadprzeciętną trwałością wyróżniały się niestety wyłącznie starsze diesle, które pracowały pod niewielkim obciążeniem na niskich prędkościach obrotowych. Współczesne konstrukcje mają delikatne, zaawansowane i niestety kapryśne układy zasilania, które okazują się wyjątkowo drogie w naprawach.
Współczesny bazowy silnik benzynowy o pojemności ok. 1,2 l i mocy od 50 do 60 KM zapewne przejedzie bez większych awarii większy dystans niż współczesny silnik wysokoprężny o podobnej mocy, który uzyskuje ją z małej pojemności za pomocą common rail i turbodoładowania.
Diesla trudno uruchomić na mrozie – MIT
*
Taniej niż na LPG!
Nie od dziś wiadomo, że problemy, które przez lata urosły do niebotycznych rozmiarów często rozwiązać można w prosty, acz wymagający odwagi sposób. Weźmy na przykład kwestię ekologicznego paliwa. więcej »
Zimowe problemy z rozruchem towarzyszą tylko starszym dieslom wyposażonym w pośredni wtrysk paliwa lub tym, które są już mocno zużyte. Od czasów popularyzacji wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego, diesle zapalają zimą równie łatwo jak latem.
Oczywiście pewnym problemem jest wytrącanie się parafiny z oleju napędowego w temperaturach poniżej minus 20 stopni Celsjusza, ale i na to są skuteczne sposoby – np. podgrzewacze paliwa, lub specjalne dodatki do paliwa, zapobiegające żelowaniu się oleju napędowego.
Diesel jest tani w eksploatacji – MIT
Wyjątkowo niskie zużycie paliwa współczesnych diesli nie jest obecnie w stanie zrekompensować wysokich kosztów serwisowania. Najbardziej obawiać się trzeba usterek układów wtryskowych, turbodoładowania czy układów sprzęgła. W każdym przypadku koszty napraw liczymy w tysiącach złotych.
*
Tymi autami pojedziesz najtaniej
Wybierając nowy samochód trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Liczą się nie tylko cena zakupu, wyposażenie czy zużycie paliwa, ale też całość kosztów związanych z wielomiesięczną eksploatacją. więcej »
Bardzo droga jest specjalistyczna diagnostyka, a także części zamienne. Niektóre z podzespołów (wybrane modele turbosprężarek, niektóre elementy układów wtryskowych, zwłaszcza japońskich) dostępne są wyłącznie w ASO.
Diesel ma duży zasięg – FAKT
Jednym z pierwszych diesli gwarantujących zasięg ponad 1000 km na jednym tankowaniu był silnik 1.9 TDI w Audi 80 B4. Wynikało to z niskiego zużycia paliwa przy stałej prędkości 90 km/h i dużej pojemności zbiornika.
Współczesny VW Passat 1.6 TDi CR ma zbiornik paliwa o pojemności 70 l, a w trasie przy stałej prędkości 90 km/h spala poniżej 5 l/100 km. Daje to teoretyczny zasięg 1400 km!
Instalacja LPG ma dobre i złe strony
LPG wypala gniazda zaworowe – MIT
Temperatura spalania LPG jest wyższa niż benzyny, ale jeśli instalacja jest dobrze wyregulowana, a kierowca nie jeździ przesadnie szybko – średnia wartość temperatury spalania wciąż jest dużo poniżej określonej przez producenta silnika temperatury dopuszczalnej.
Zaworom szkodzi zatem nie tyle sam gaz, co spalanie zbyt ubogiej mieszanki powstałej w wyniku złej regulacji instalacji. Warto zaznaczyć, że gniazda zaworowe dość łatwo wypalić w samochodach benzynowych z turbodoładowaniem.
*
To się psuje w autach z LPG!
Oto siedem newralgicznych elementów instalacji autogazu, które szczególnie narażone są na uszkodzenie. więcej »
Zastosowanie LPG skraca żywotność tłumików – FAKT
To prawda. Podczas spalania LPG powstaje znacznie więcej węglowodorów niż podczas spalania benzyny. Woda skrapla się w środkowym i końcowym odcinku układu wydechowego, co przyspiesza jego korozję.
Jeśli eksploatujemy popularny samochód benzynowy z instalacją LPG, koszty napraw nie będą duże. Cena popularnych zamienników układów wydechowych to zwykle 150-250 zł za element. W przypadku samochodów luksusowych, koszty napraw skorodowanego układu wydechowego są już wysokie.
Gaz musi „strzelać” – MIT
„Strzelają” źle wyregulowane systemy mieszalnikowe. Nowe układy sekwencyjnego wtrysku LPG zredukowały ryzyko wystrzału gazu praktycznie do zera.
*
Masz LPG – przeczytaj koniecznie!
Często w waszym, jak i w innych serwisach, można przeczytać o tym jak to za sprawą „złośliwej” instalacji LPG Kowalski pozbył się swojego, zazwyczaj już pełnoletniego pojazdu.(*) więcej »
Co ciekawe, instalacje wtryskowe tolerują nawet usterki układu zapłonowego (zużyte przewody zapłonowe, zużyte świece itp. W sytuacjach krytycznych automatyczne przełączają zasilanie na benzynowe. Warto zaznaczyć, że starsze silniki benzynowe z krótkim kolektorem ssącym oraz jednopunktowym wtryskiem paliwa świetnie spisują się także na starych, mieszalnikowych instalacjach LPG.
Autem z LPG nie wszędzie można parkować – FAKT
Są parkingi podziemne, których zarządcy wprowadzają zakaz parkowania samochodów z LPG. To efekt przepisów dotyczących wentylacji. Tam, gdzie parkują samochody zasilane LPG, musi być wentylacja „mechaniczna, sterowana czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan”.
*
Jak sprawdzić silnik używanego
Zakup samochodu używanego to temat rzeka. Staramy się podpowiadać, jak rozpoznać, czy auto nie ma za sobą przygód blacharskich, publikujemy testy pojazdów z drugiej ręki. Wszystko po to, by nie nadziać się na tzw. minę. więcej »
Podobne ograniczenia obowiązują także na przeprawach promowych. Warto wiedzieć, że LPG (propan-butan) ma tendencję do zalegania w zagłębieniach terenu.
Założenie LPG zawsze pogarsza osiągi – MIT
Publikowany na łamach „Motoru” (26/2010) test wykazał, że samochód benzynowy wyposażony w prawidłowo wyregulowaną instalację sekwencyjnego wtrysku LPG ma niemal identyczne osiągi jak samochód bez instalacji (testowano „w terenie” przyspieszenia do 100 km/h, które wykazały pogorszenie czasów sprintu o 0,3 do 1 sekundy. Nie dokonywano pomiarów na hamowni przed i po montażu instalacji – przyp. red.) Znaczne różnice na niekorzyść auta z LPG będziemy odczuwać w przypadku instalacji mieszalnikowych.
Jacek Ambrozik
Tekst pochodzi z tygodnika Motor