Naprawa w nieautoryzowanym serwisie bez utraty gwarancji, tańsze części zamienne – m.in. takie udogodnienia ma zapewnić właścicielom samochodów nowe rozporządzenie UE dotyczące ich sprzedaży i serwisowania.
Dokument przyjęła 27 maja br. Komisja Europejska.
Udogodnienia są znaczące dla kieszeni właścicieli aut, bo naprawy stanowią około 40 proc. kosztów utrzymania pojazdu. Zmiany są też korzystne dla warsztatów samochodów, które będą mogły łatwiej konkurować z autoryzowanymi serwisami.
Unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia powiedział o rozporządzeniu, że jest „prorynkowe i prokonsumenckie”. – Jestem przekonany, że nowe ramy prawne przyniosą odczuwalne korzyści konsumentom wraz z obniżeniem kosztów napraw i utrzymania aut – podkreślił.
Komisja Europejska nie potrafi sprecyzować, o ile koszty napraw spadną. Tłumaczy, że będzie jej łatwiej zwalczać nieuczciwe praktyki producentów samochodów, którzy np. nie chcą zdradzać niezależnym warsztatom i producentom części informacji technicznej pojazdu. Starała się je zresztą zwalczać także w okresie obowiązywania dotychczasowego rozporządzenia, w 2006 r. występując przeciwko koncernom Toyota, Mercedes, Fiat i Opel za ograniczanie konkurencji.
Polscy niezależni producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych oraz właściciele nieautoryzowanych warsztatów domagali się od KE takich rozwiązań, przestrzegając, że dominacja wielkich koncernów na rynku napraw, serwisowania i części zamiennych zagraża przetrwaniu polskich firm i podniesie koszty serwisowania samochodów dla klientów.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 czerwca. Komisja Europejska zapowiada wydanie specjalnej broszury informacyjnej w formie pytań i odpowiedzi, z której konsumenci i właściciele warsztatów mają poznać szczegóły zmian.
źródło: TVN24