Trzy lata temu Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie był sceną światowego debiutu Kia Venga ?produkowana w Europie, weszła na rynki pod koniec 2010 roku i zostła podwójną gwarancją producenta:
7 lat gwarancji na zespół napędowy/5-letnią (lub 150.000 km) na cały samochód oraz 10-letnią gwarancją antykorozyjną. Okresy między przeglądowe wyniosą 30.000 km lub co 12 miesięcy. Oferta rynkowa Vengi obejmować będzie dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne ? w zestawie z manualną lub automatyczną skrzynią przekładniową.
Oferowana w krajach Unii Europejskiej gama silników spełniać będzie oczywiście wymogi normy Euro 5. Z uwagi na spodziewaną popularność napędu dieslowskiego samochód Kia Venga posiada nowy silnik wysokoprężny common rail, który został skonstruowany w Niemczech, a będzie produkowany na Słowacji ze specjalnym przeznaczeniem dla Vengi oraz nowego cee?da.
Ta wyposażona w turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub zmienną geometrię łopatek (VGT) jednostka pracuje płynnie w całym zakresie obrotów i występuje w dwóch pojemnościach skokowych: 1,4 litra o mocy 90 lub 75 KM oraz 1,6 litra o mocy 128 lub 115 KM ? zależnie od wymagań danego rynku sprzedaży. Silnik 1,6-litrowy jest już stosowany w nowym cee?dzie, natomiast wersja 1,4 zadebiutuje właśnie w Kia Venga. Klientów preferującą jednostki benzynowe zainteresują dwa silniki ze sprawdzonej serii Gamma ? o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra.
Wersja 1.4 rozwija moc 90 KM i moment obrotowy 137 Nm przy 4000 obr/min. Wersja 1.6 (stosowana także w Kia Soul) ma 125 KM i występuje seryjnie w parze z pięciostopniową skrzynią manualną.
Tylko z tym silnikiem dostępna jest także czterostopniowa przekładnia automatyczna. Jako pierwsza w tym segmencie pojazdów, Kia Venga oferuje system Idle Stop & Go (ISG), który automatyczne wyłącza i ponownie uruchamia silnik w warunkach intensywnego ruchu miejskiego. System ISG dostępny jest we wszystkich silnikach stosowanych w gamie Venga (benzynowych i dieslach). Innym ciekawym rozwiązaniem w ramach ?EcoDynamics? jest system zarządzania energią wytwarzaną przez alternator, wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (zachęcający do paliwooszczędnego stylu prowadzenia samochodu) oraz ogumienie marki Michelin o niskich oporach toczenia ? dla pojazdów wyposażonych w koła rozmiaru 15 i 16 cali.
Kia Venga ? zespoły napędowe Silnik Pojemność Moc w KM Moment obrotowy Przekładnia Diesel 1,6 128 260 Nm 6/Man 1,6* 115 260 Nm 6/Man 1,4 90 220 Nm 6/Man 1,4* 75 220 Nm 5/Man Benzynowy 1,6 125 156 Nm 5/Man lub 4/Auto 1,4 90 137 Nm 5/Man 5/Man ? skrzynia 5-topniowa manualna; 6/Man ? skrzynia 6-stopniowa manualna; 4/Auto ? skrzynia 4-stopniowa automatyczna *) wersje o obniżonej mocy przeznaczone są dla niektórych rynków ze względów podatkowych. venga_zewn01a-600×509
Standardowym kolorem wystroju wnętrza Vengi jest Ebony Black (czarny) lub Ash Brown (szaro-brązowy) w kombinacji z metalizowaną konsolą centralną. Dostępne seryjnie lub opcjonalnie będą także pakiety wykończeniowe kabiny w połyskliwych barwach Beige, Black i Lime Green. Kierowca Vengi będzie mógł także ?personalizować? swój pojazd korzystając z listy wyposażenia dodatkowego.
Najbardziej spektakularną z tych opcji jest uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła o wielkości zbliżonej do powierzchni dachu, które zwiększa dopływ naturalnego światła dziennego do środka i potęguje poczucie przestronności kabiny. Lista opcji obejmuje również system nawigacji satelitarnej, system Bluetooth dla telefonii komórkowej ze sterowaniem głosowym, kilka odmian systemu audio, automatyczną klimatyzację oraz podgrzewane fotele przednie.
Na rynkach europejskich Kia Venga posiadać będzie zintegrowany system SRS obejmujący dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne fotelowe i boczne kurtynowe (dla obu rzędów siedzeń), pasy bezpieczeństwa z regulacją górnego punktu kotwiczenia oraz napinaczami i zwalniaczami napięcia dla foteli przednich oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla trzech siedzeń tylnych.
Aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera są wyposażeniem standardowym w krajach Unii Europejskiej oraz w Islandii, Norwegii i Szwajcarii; na innych rynkach będzie to wyposażenie opcjonalne.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera posiada wyłącznik dezaktywacji w przypadku przewożenia dziecka na przednim fotelu. Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają dwa punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX oraz górnych taśm mocujących na obu skrajnych siedzeniach tylnych.
Piotr Żołądkowski piotr.zoladkowski@eko-pr.pl